בעיות נפוצות בקידום אתרים

קידום אתרים מקצועי דורש נקיטת מספר פעולות במקביל, חלקן באתר עצמו וחלקן מחוצה לו. באופן עקרוני, כל אתר הוא בר קידום ולא משנה באיזה טכנולוגיה הוא בנוי, אבל ככל שהוא בנוי טוב יותר מלאכת הקידום תהיה קלה יותר והתוצאות יגיעו מהר יותר. לאיכות הבנייה של האתר, יש אם כך, השפעה לא מבוטלת על מאמצי הקידום בגוגל, ואיכות תלויה ברוב המקרים במערכת ניהול התוכן שלו.

למטה מפורטות מספר בעיות נפוצות בהן נתקלים מקדמי אתרים

קידום אתר פלאש

אחת המוסכמות הבולטות של השנים האחרונות היא שבלתי אפשרי לקדם אתרי פלאש. למרות שהטענה הזו נכונה ברובה, יש לה יוצאי דופן. המקרה הבולט ביותר הוא זה של חברת Pinkberry המייצרת פרוזן יוגורט פופולארי בארה"ב. עד לפני כשנה, האתר של Pinkberry היה בנוי כולו בפלאש, כלל טקסטים חבויים, פריימים, חסר תגיות Title ועוד כהנה וכהנה שגיאות שבדרך כלל מעלימות אתר לעמודים האחרונים של תוצאות החיפוש.

אבל באופן די מפתיע, אתר Pinkberry דווקא דורג במיקומים גבוהים ביותר, ועוד על מילות מפתח גנריות ונחשקות כגון "frozen yogurt". (את הסקירה המלאה על אתר Pinkberry אפשר לקרוא במאמר "What?! A Search-Hostile Site That Still Ranks Well" שפורסם באתר Search Eengine Land לפני למעלה משנה).

מאז הסקירה ההיא, אתר Pinkberry עבר שדרוג מקיף ותוצאות החיפוש שלו השתפרו אפילו יותר. את המיקומים שלו אפשר אולי להסביר בכך שמאט קאטס, מאנשי המפתח של גוגל, הוא חסיד מושבע של מוצרי פינקברי… בבלוג של מאט קאטס יש כבר שתי כתבות על פינקברי:

המסקנה: אם אין לך משהו שמאט קאטס אוהב, עדיף לא לבנות אתר בפלאש… וחוץ מזה, אם התחזיות של סטיב ג'ובס ואחרים יתממשו הרי שעוד שנה / שנתיים פלאש יוחלף על ידי HTML 5 וגם ככה כבר לא ישמש יותר לבניית אתרים עשירי תוכן.

מערכות ניהול תוכן (CMS) כושלות

אם פלאש ענה על צורך מסויים בימים בהם לא הייתה דרך אחרת להציג תוכן עשיר, למערכות ניהול תוכן כושלות אין שום תירוץ דומה למעט עצלנות, בורות או סתם חוסר הבנה של יוצרי המערכות הללו.

מערכת ניהול תוכן טובה אמורה לענות על כמה צרכים בסיסיים של הלקוח

  • היא מאפשרת הזנת תכנים בעקומת לימוד נמוכה יחסית, כלומר ידידותית למשתמש הפשוט
  • היא מייצרת עמודי תוכן בעלי נראות זהה וללא כפילויות
  • היא עונה על כללים נוקשים של היררכיה בין תפריטי הניווט
  • היא פתוחה מספיק כדי שאפשר יהיה להוסיף לה מודולים על פי צרכים עתידיים
  • העמודים שהיא מייצרת צריכים להיראות באופן זהה בכל דפדפן מודרני (ובמקרים מסויימים, גם בדפדפנים גרועים כמו אקספלורר 6)
  • הקוד שמייצרת המערכת רזה, חסכוני, יעיל ככל האפשר ועומד בסטנדרטים מודרניים של בניית אתרים
  • הקוד המיוצר ידידותי לגולש (למשל, שימוש בתגית Tab Index למעבר בין שדות שונים בטופס)
  • כתובות URL ידידותיות לגולשים ולמנועי חיפוש
  • היא מסופקת ללקוח עם גישה מלאה לקבצי המקור, ללא הצפנות, קבצי DLL ושיטות אחרות שנועדו לכבול את הלקוח לחברת בניית האתרים בלי יכולת לעבור לחברה אחרת בלי לאבד נכס חשוב עליו שולמה התמורה ולהגרר להוצאות מיותרות.

כאמור, למערכת ניהול תוכן כושלת עלולה להיות השפעה שלילית גם על מאמצי קידום האתר וגם על כיסו של הלקוח ויכולתו לבחור ספק חלופי.

למה מרבית האתרים בישראל נבנים במערכות ניהול תוכן מיושנות?

אם אתה בעל אתר קטן או בעל תקציב נמוך, מרבית הסיכויים שהחברה בה תבחר לבנות את האתר שלך תהיה מסדר גודל דומה ותתמחר אותו באופן שפוי. סביר גם שחברה כזו תבנה לך את האתר עם מערכת ניהול תוכן מבוססת קוד פתוח כגון ג'ומלה, וורדפרס, דרופל וקומץ אחרות. למערכות אלה יתרונות מובהקים על פני כל מערכת ניהול תוכן אחרת: הן מתעדכנות מדי כמה חודשים בגרסאות חדשות, יש להן מלאי עצום של תוספים (בחינם או בתשלום), אפשר לעשות להן קסטומיזציה על פי צרכי הלקוח ויש מאחוריהן קהילות ענק שממשיכות לפתח את הפלטפורמה. מערכות כאלה קל לנהל וקל לקדם.

מאידך, אם אתה מייצג חברה גדולה או ארגון, סביר להניח שחברת בניית האתרים בה תבחר היא אחת מהגדולות בישראל, תקבל הצעת מחיר בהתאם ובאופן אירוני, ברוב המקרים תקבל מוצר נחות שקשה לנהל ועוד יותר קשה לקדם בגוגל.

רוב החברות המובילות לבניית אתרים בישראל עמלו קשה מאוד על פיתוח מערכות ניהול תוכן עצמאיות. זה אמנם ראוי להערצה, אבל יש בזה לא מעט חסרונות:

  • חלק גדול מהמערכות פותחו בימים שלפני גוגל והן כיום פשוט מיושנות ובנויות טלאי על טלאי כדי להתאים, אפילו באופן חלקי, לאינטרנט המודרני.
  • עם כל הכבוד לחברה כזו או אחרת, אף אחת מהן לא יכולה להתחרות בעשרות אלפי מפתחים מכל העולם שעובדים במקביל על מערכתו כגון וורדפרס או ג'ומלה.

התעקשות על מערכת ניהול תוכן סגורה, סוגרת את הדלת בפני הלקוח וגוררת אותו להוצאות מיותרות כאשר מגיע הרגע בו צריך להשיק את האתר וגם להגשים את מטרתו, כלומר להביא אליו גולשים. בחלק גדול ממערכות ניהול התוכן הסגורות תיאלץ עכשיו לפתוח שוב את הכיס ולשלם פעם נוספת עבור התאמת האתר למנועי חיפוש. עבור לקוחות רבים זו פשוט לא אופציה והם ניצבים מול שוקת שבורה: גם שילמו ממיטב כספם עבור מוצר מיושן וגם אינם מסוגלים להפיק ממנו תועלת על ידי חשיפתו המלאה למנועי חיפוש ולתנועה אורגנית.

מה אפשר לעשות?

הכלים העומדים בפני אדם שאינו טכני הם מוגבלים, ולפעמים גורמים נזקים נוספים פרט לאלה הנגרמים על ידי מערכת ניהול התוכן. הדוגמא הבולטת ביותר היא כמובן שימוש בפלאש או השימוש בטכנולוגיות Ajax להצגת תכנים עשירים. מקבלי החלטות מתלהבים מהאפקטים הויזואליים של הטכנולוגיות הללו בלי להבין את החסרונות הגלומים בהם לאתרים שלהם.

כדי בכל זאת להמנע מטעויות והוצאות מיותרות, ההמלצה היא כמובן להתייעץ עם מומחים שאינם שייכים לצוות החברה שבונה לך את האתר – ובכל המקרים, להתעקש לקבל את קוד המקור של האתר שלך, זה עשוי לחסוך הרבה כסף ועוגמת נפש בעתיד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה