גוגל מקימה רשת חברתית שתתחרה בפייסבוק?

השמועות על רשת חברתית חדשה מבית גוגל מתפשטות מהר השבוע, אחרי פוסט שפורסם באתר האינטרנט של הוול סטריט ג'ורנל. על פי הפוסט, גוגל לא מתכננת העתק מדוייק של פייסבוק כפי שרבים סברו עד לפני מספר שבועות, אלא רשת חברתית מבוססת על הטרנד הנוכחי של משחקי רשת (ואף מילה על פארמוויל).

אבולוציה של משחקים באינטרנט

בסוף שנות התשעים וראשית שנות האלפיים נהנו משחקי אינטרנט מפופולאריות עצומה תודות לאתרים כגון יאהו ו-MSN (שפורחים עד היום) לצד אתרים כמו לייקוס או אקסייט (פורטלי אינטרנט שגוועו לאיטם ואינם רלבנטיים יותר – כמו מנועי החיפוש הותיקים שלהם, של אלטה ויסטה ורבים אחרים). כל האתרים האלה הציעו אז ומציעים עד היום מגוון עצום של משחקים באינטרנט, רובם ככולם מבוססי טכנולוגיית פלאש. המגוון העצום של המשחקים כולל משחקי חשיבה ופאזלים, משחקי הרפתקה, משחקי הימורים וקלפים, משחקי שחמט, משחקי ששבש ועוד אינספור סוגי משחקים שניתן לשחק לבד או מול שחקנים אחרים אונליין. המכנה המשותף לכל המשחקים האלה הוא פשטותם היחסית (גם לתכנות וגם למשחק). במהלך השנים צצו אינספור משחקים ויראליים כאלה, שצברו פופולאריות עצומה לזמן קצר, ואז נעלמו בתהומות השכחה (מישהו זוכר את המשחק לזרוק את פינגו…?)

לזרוק את פינגו

משחק זריקת פינגו הפינגווין

עם השנים עברו מרבית השחקנים המתוחכמים לזירות משחק עשירות הרבה יותר דוגמת Xbox Live והתעבורה באתרי המשחקים ירדה פלאים – עד שהגיע פייסבוק. פייסבוק החייה את זירת המשחקים הפשוטים באינטרנט, גם אם זו ממש לא הייתה הכוונה המקורית של מקימיו (חשוב להבהיר שהתעשייה הזו ממש לא מתה, היא רק הייתה מנומנמת והפנתה את מרבית המשאבים שלה לפיתוח משחקים לסלולר – שמציג משחקים דומים לאלה שאפשר למצוא באינטרנט) .

הרשת החברתית של גוגל

לפי המהלכים האחרונים של גוגל, הרשת החברתית החדשה, אם באמת תקום, תהיה מכוונת משחקים חברתיים באינטרנט ופחות ממוקדת בשיתוף מידע רנדומלי עם גולשים אחרים. הכיוון הזה מקבל חיזוק תודות לעובדה שגוגל השקיעה לאחרונה סכום שנע בין 100 ל-200 מיליון דולר בחברת המשחקים זינגה – זו שאחראית על הלהיטים הגדולים ביותר בפייסבוק (בעיקר פארמוויל, מאפיה וורס וטקסס הולדם).

האם גוגל הולכת בדרכה של מיקרוסופט?

יריבות ידועה נוספת היא זו בין מיקרוסופט לסוני. לפני מספר שנים מיקרוסופט קינאה בהצלחה העצומה של קונסולת פלייסטיישן והוציאה גרסה משלה, ה-Xbox, שתוך זמן לא רב הפכה לקונסולת המשחקים המובילה בעולם (הישג לא מבוטל בהתחשב בעובדה שבשנת 2004 היה לסוני נתח שוק של 51% עם הקונסולה פלייסטיישן 2). מיקרוסופט הצליחה גם בזירה נוספת: Xbox Live הפכה לזירת המשחקים הפופולרית ביותר באינטרנט (עבור קונסולות).

המקרה הכי ידוע בהקשר של מיקרוסופט הוא כמובן זה של אינטרנט אקספלורר, שהביא לקריסתו המוחלטת של הדפדפן הפופולרי נטסקייפ.

כעת, עושה רושם גוגל מחקה את המהלכים של יריבתה השנואה ביותר ומנסה לדרוס מתחרים לא על ידי פיתוח מוצר טוב יותר, אלא על ידי ניצול כוחה העצום וקופת המזומנים האדירה שלה לצורך רכישת חברות אחרות.

האם פייסבוק ישרוד את המהלך?

עד היום גוגל לא הצליחה לפתח רשת חברתית מצליחה והיא מן הסתם מקנאה בפייסבוק לא פחות מכפי שמיקרוספט קינאה בשעתה בנטסקייפ או סוני. אם גוגל משקיעה בזינגה לצורך קבלת בלעדיות על משחקי החברה ברשת החברתית שלה (אם היא אכן תקום), הדבר עלול לפגוע אנושות בפייסבוק ורבים מהמכורים הקשים של פארמווויל (פעם שלישית ודי) עשויים לעבור לרשת חברתית בה אפשר לשחק במשחקים האהובים עליהם. האם זה יגרום לקריסת פייסבוק? לא בטוח.

חשוב לזכור – המשחקים שמפתחת זינגה הם לא בדיוק שיא הטכנולוגיה, וזינגה צברה את שווי השוק שלה תודות לבסיס המשתמשים הענק שלה ולא בגלל חדשנות טכנולוגית או משחקים פורצי דרך. כבר היום קיימות לא מעט מתחרות ששמות את זינגה על הכוונת שלהן (דיסני היא רק אחת מהן, אחרי שרכשה השבוע את חברת פליידום – Playdom – תמורת כ-760 מיליון דולר), והמשחק הפופולרי הבא יכול להגיע ממנה או מכל חברה אחרת. על בסיס ההנחה הזו, אם זינגה תעזוב את פייסבוק לטובת רשת חברתית אחרת, יקומו הרבה חברות אחרות למלא את החלל החסר וזינגה עצמה עלולה לסבול הרבה יותר מפייסבוק.

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה