פייסבוק מנסה לשנות את מאזן הכוחות באינטרנט

בעתיד, אולי נסתכל על חודש אפריל 2010 כתאריך בו התחילה מהפיכה באינטרנט, מהפיכה שאם תצליח, תשנה את מאזן הכוחות באינטרנט ותהפוך את פייסבוק למרכז האינטרנט, לא פחות.

בסוף חודש אפריל התקיימה ועידת F8 של פייסבוק, והוכרזו בה מספר הכרזות ושיתופי פעולה שמעידים על הרצון של פייסבוק להפוך לחלק בלתי נפרד מהתשתית של האינטרנט. במרכז ההכרזה של פייסבוק עומדת טכנולוגיית Open Graph – סט כלים ושיפורים טכנולוגיים המאפשר לבעלי אתרים לשלב בפשטות ובקלות כלים של פייסבוק:

  • כפתור Like החדש
  • מנוע המלצות (Recommendations) החדש
  • תוסף Login  מעודכן.
  • תוסף חדשות ועדכונים לאתרים – Activity Feed and Live Stream

למרבית הכלים כבר יש שותפים בקרב כמה מהאתרים הגדולים והפופולאריים ביותר בעולם כגון CNN, IMDB, ועוד רבים אחרים. למעשה, שבוע מיום הכרזה על כפתור Like החדש כבר עשו בו שימוש למעלה מ-50,000 אתרים ברחבי העולם, ורבים אחרים צפויים להצטרף בקרוב (בישראל משתמשים בכפתור אתרים דוגמת גלובס, נענע10, מבשלים ועוד רבים אחרים). בין הסרבנים לשירותים של פייסבוק ניצבים מרבית האתרים להם יש רשתות חברתיות משל עצמם, וכמובן גוגל, שממש עכשיו מבינה כי פייסבוק הוא האיום הגדול ביותר על ההגמוניה שלה באינטרנט.

למה פייסבוק מאיים על גוגל?

הסיבה החשובה ביותר היא כמובן מאגר המשתמשים העצום של פייסבוק, שכבר היום נעזרים עוד ועוד בחברים במקום במנועי חיפוש.

הסיבה השנייה היא כפתור Like ומנוטע ההמלצות החדש. סט הכלים של Open Graph שהוצג בוועידת F8 כולל גם שיטה חדשה לתיוג סמנטי של תוכן באינטרנט. כאשר גולש לוחץ על Like המידע שעובר לפרופיל הפייסבוק שלו כולל מידע רב על הפריט עליו לחץ. אםף למשל, לחצת Like על סרט באתר IMDB המידע שעובר לפרופיל כולל את שם הסרט, שיוך השם לקטגוריה של סרטים ומידע על המלצות אחרות בעמוד. באותו אופן יעבור לפייסבוק מידע סמאנטי על ספרים, יעדי חופשה, חדשות, ספורט וקטגוריות רבות אחרות. על סמך המידע הזה תוכל פייסבוק לספק קישור נוסף בין חברים ברמת המלצות על שירותים, מוצרים או תחומי עניין. בעתיד, אם יתממשו חלק מן התחזיות ושיתוף הפעולה עם מיקרוסופט ייצא לפועל, אולי תוכל מיקרוסופט לפתח חיפוש סמאנטי אמיתי שמתבסס על המידע של פייסבוק, חיפוש סמאנטי שגוגל מנסה לפתח כבר שנים ללא הצלחה מרובה.

מפת רשתות חברתיות לפי אחוזי חדירה במדינות שונות

המפה המצורפת ממחישה את הדומיננטיות של פייסבוק על פני רשתות חברתיות אחרות במרבית חלקי העולם, למעט רוסיה (המדינות בירוק הן המדינות בהם פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה והמשפיעה ביותר, הנתונים לפי גוגל טרנדס / אלקסה חודש מרץ 2010).

מפת רשתות חברתיות בעולם

מפת רשתות חברתיות בעולם

האם פייסבוק יצליח לשנות את פני האינטרנט?

לאף אחד אין תשובה לשאלה המעניינת הזו. למרות כל הבאזז, עדיין מוקדם מאוד להספיד את גוגל שהיא עדיין חברת האינטרנט הגדולה והרווחית בעולם, ובהפרש גדול. יחד עם זאת, גוגל מתקשה לפרוץ לנישות חדשות ולהרחיב את סל המוצרים שלה, והיא נשענת באופן מוחלט על הכנסות ממודעות ובאנרים בתוצאות החיפוש או ברשת השותפים של Adsense. מרבית המיזמים של גוגל לא נחלו הצלחה משמעותית בקנה מידה גלובלי ושירות גוגל Buzz שהושק כתשובה לפייסבוק וטוויטר נוחל בינתיים כישלון חרוץ.

בין אם פייסבוק תשנה את פני האינטרנט או תכשל, ובין אם לגוגל תהיה תשובה מוחצת או לא, דבר אחד בטוח: בשנים הקרובות הולך להיות מעניין וסופסוף מתקיימת כאן תחרות של ממש על רווחת הגולש (גם אם לא ממש לטובת הפרטיות שלנו באינטרנט).

פייסבוק במספרים

נכון לחודש מרץ 2010, לפייסבוק יש מאגר של למעלה מ-400 מיליון משתמשים פעילים. כדי להבין את קצב הגדילה של האתר צריך להסתכל מעט לאחור. ב-1 לדצמבר 2009 חצה פייסבוק את רף 350 מיליון המשתמשים. עד ה-2 בפברואר 2010, נוספו לאתר 50 מיליון משתמשים חדשים, בחישוב גס מדובר על למעלה מ- 830,000 מצטרפים חדשים מדי יום. אם יישמר קצב הגידול הנוכחי תגיע פייסבוק למספר המדהים של מיליארד משתמשים פעילים כבר בתחילת 2012. המספר הזה נראה גבוה עוד יותר כאשר מביאים בחשבון את העובדה כי סך הגולשים בעולם כולו בשנת 2012 צפוי לעמוד על 2 מיליארד, כלומר פייסבוק מכוונת להיות שער הכניסה עבור 50% מסך הגולשים בעולם כולו, ולהגיע אל השאר באמצעות התוספים שהיא מספקת לאתרים אחרים.

קצב הגידול המדהים של פייסבוק הוא חסר תקדים בהיקפו. מאז ראשית ימי האינטרנט לא היה אתר או שירות – כולל גוגל – שהצליחו למשוך כל כך הרבה גולשים רשומים (עם כל פרטיהם) בתקופה קצרה כל כך. למרות שפייסבוק חגג לא מכבר יום הולדת 6 – המודעות הגלובלית לאתר ותחילת הגידול החלו באמצע 2007, עם זינוק חד ועקבי במספר המשתמשים מסוף 2008 ועד היום.

גרף הצמיחה של פייסבוק

גרף הצמיחה של פייסבוק

גרף הצמיחה של פייסבוק

מספר המשתמשים לבדו אינו המדד היחיד בו פייסבוק מכה את כל שאר המתחרים באינטרנט, הוא מתגאה בכמה נתונים נוספים שאף אתר אחר בעולם אינו מתקרב אליהם:

  • 30% מכל התוכן שמופץ כיום בעולם (סרטונים, קישורים, תמונות) מופץ באמצעות פייסבוק (למעלה מ-6 מיליארד תכנים דוגמת תמונות, סרטונים או קישורים מופצים מדי שבוע).
  • פייסבוק הוא אתר התוכן הפופולארי ביותר בישראל ובעולם כולו – הנתונים של פייסבוק מראים כי יש באתר כ-2.8 מיליון ישראלים, שהם 62% מסך הגולשים בישראל. לפני חודשיים בדיוק עמד מספר הגולשים הישראלים בפייסבוק על 2.5 מיליון, גידול של 300,000 משתמשים בחודשים, קצב של 5,000 משתמשים חדשים מדי יום.
  • הגולש הממוצע מבלה בפייסבוק למעלה מ-7 שעות בחודש: יותר מאשר בגוגל, מיקרוסופט, ויקיפדיה, יוטיוב, יאהו ואמזון יחד (ואפשר להוסיף שם גם את שמות הפורטלים המובילים בישראל, העובדה תישאר זהה).
  • לפייסבוק נכנסים 100 מיליון אנשים באמצעות הטלפון הסלולארי.
  • כמעט שני שליש מ-100 האתרים הגדולים בעולם שילבו את אחד מהשירותים של פייסבוק באתר שלהם.
4 תגובות

תגובות סגורות