פרטיות בפייסבוק

בחודש האחרון אי אפשר להתחמק מפייסבוק. אין אמצעי מדיה בעולם (כמעט) שלא פרסם בחודש האחרון לפחות ידיעה אחת על פייסבוק ועל המהלכים האחרונים שלו, גם אנחנו כתבנו כאן לפני מספר ימים על נסיונות ההשתלטות של פייסבוק על האינטרנט וסביר להניח שאנחנו ואחרים עוד נמשיך לעקוב אחר המהלכים הבאים של ענקית האינטרנט הזו.

בעיית פרטיות בפייסבוק

המהלכים האחרונים של פייסבוק הקימו על האתר לא מעט מתנגדים שמוחים על תנאי הפרטיות של האתר, על שימוש לא ראוי במידע אישי ועל מנגנון מסובך מדי להגדרת פרטיות. מאות בלוגים נחשבים בעולם החלו לפרסם פוסטים בגנות פייסבוק (בראשם אתר Search Engine Land שיצא בסדרת כתבות מעמיקות בגנות פייסבוק באופן כללי במה שנראה כמו אג'נדה נסתרת של האתר) ופורסמו בהרחבה ידיעות על נטישה המונית של האתר וירידה ניכרת באחוזי הצמיחה, שוב משהו שנראה כמו מתקפה מתוכננת היטב של גורמי צד שלישי.

פייסבוק תחת מתקפה

המתקפה על פייסבוק לא מגיעה רק מצד בלוגרים, אלא גם מצד יוזמות אחרות, הנה מקבץ שפורסם מאז הכריז פייסבוק על 400 מיליון משתמשים ושיתוף פעולה על אתרי האינטרנט הגדולים בעולם, באופן שקשה להגדיר אותו כמקרי:

  • מישהו מצא ציטוט מביך של מארק צוקרברג מגיל 19 ופרסם אותו ב-Business Insider ומשם בכל רחבי האינטרנט
  • בכירי גוגל סוגרים את חשבונות פייסבוק שלהם ובעקבותיהם הולכים כמה מובילי דעת קהל בארה"ב
  • שמועות על ירידה של 25-50 אחוז בקצב הגידול של פייסבוק.
  • יוזמה חדשה לפיתוח רשת חברתית חלופית זוכה לעשרות אלפי דולרים של תרומות אנונימיות.
  • אתר אינטרנט חדש בשם Quit Facebook Day עולה לאוויר ומפציר במשתמשים לסגור את החשבון שלהם ב-31 במאי
  • מנגנון ההשלמה האוטומטית של גוגל מקדם לראש את הביטוי מחיקת חשבון בפייסבוק (במקרה או שלא)
  • אתר חדש בשם Your Open Book עולה לאוויר וחושף סטאטוסים מביכים במיוחד של משתמשי פייסבוק (ובזה רק פייסבוק עצמה אשמה) וקורא למשתמשים לתקן הגדרות פרטיות או לעזוב את האתר בכלל.

ואלה, כאמור, רק דוגמאות מייצגות ועוד בלי להזכיר את חקירות הממשל האמריקני והאיחוד האירופי בקשר להפרת חוקי הפרטיות באזורים אלה.

גם גוגל ישראל מוחק את פייסבוק

גם גוגל ישראל מוחק את פייסבוק

השלמה אוטומטית של פייסבוק בגוגל

השלמה אוטומטית של פייסבוק בגוגל

יש גם תומכים

בימים האחרונים, לאור המתקפה התקשורתית  והשתיקה הרועמת של פייסבוק, קמו לאתר גם תומכים. ביממה האחרונה פורסמו פוסטים אוהדים גם בבלוג הסופר פופולארי Mashable (מאמר תמיכה בפייסבוק) ובעיתונים נוספים בעולם דוגמת San Francisco Chronicle ורבים אחרים. במקביל, אתר CNN מפרסם היום כי השמועות על נטישה המונית היו מצוצות מן האצבע: פייסבוק הוסיף לשורותיו 10 מיליון משתמשים פעילים חדשים מאז החל העליהום התקשורתי.

מי צודק?

ברור שפייסבוק עושה טעויות ובוחנת את גבול הסבלנות של המשתמשים שלה, אבל יחד עם זאת מי שמשתמש בפייסבוק או באינטרנט בכלל צריך להיות מודע לפגיעה אפשרית בפרטיות שלו. נושא הפרטיות לא נולד עם פייסבוק, אנשים חשפו וחושפים פרטים אינטימיים על עצמם בבלוגים, פורומים ואפילו סתם תגובות בלי לדעת מי קורא ומנטר את הפעילות שלהם.

כדי לשמור על הפרטיות שלך צריך להיות מודע וזהיר לדברים אותם אתה מפרסם וכמובן לשנות את הגדרות הפרטיות של פייסבוק על פי ההעדפות שלך (ולא, זה לא עד כדי כך מסובך). עבור ילדים ובני נוער: שם רק חינוך והסברה יעזרו, וזה תופס לגבי האינטרנט בכלל, לא רק פייסבוק.

איך לבדוק האם הפרופיל שלך פתוח לעיני כל

באתר הבא תוכלו לבדוק עד כמה הפרטים שלכם בפייסבוק חשופים לעיני צד שלישי כלשהו (חייבים לתת הרשאה מפייסבוק):

  • http://www.rabidgremlin.com/fbprivacy
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה