App indexing אינדוקס אפליקציות בגוגל

אפליקציית IMDB

גוגל מאפשרת כבר כשנתיים לבעלי אפליקציות אנדרואיד נבחרות ליצור חיבור בין אתר האינטרנט לאפליקציה, כדי שזו האחרונה תופיע לצד תוצאות אורגניות בתוך תוצאות החיפוש. לאחרונה נוספה אפשרות דומה גם עבור בעלי אפליקציות בפלטפורמת iOs וגוגל אפילו מציעה לבעלי אפליקציות אפשרות סריקה בתוצאות החיפוש, אפילו אם לאפליקציה אין עמוד מקביל באתר האינטרנט.

בין האפליקציות שרובנו כבר רואים מזה זמן רב בתוצאות אפשר למנות את ויקיפדיה, IMDB, Trip Advisor ורבות אחרות. רואים תוצאות בחיפוש האורגני של אפליקציה שלא מותקנת בטלפון שלכם? גוגל מציגה בתוצאות החיפוש גם אפליקציות שהיו מותקנות אצלכם בעבר – גם אם הסרתם אותן ממזמן. לא זוכרים איזה אפליקציות התקנתם באנדרואיד שלכם? לא נורא, גוגל זוכרת. הכל.

חפשו בגוגל (כאשר אתם מחוברים לחשבון שלכם)  my apps או פשוט היכנסו דרך הנייד ל-play store ותוכלו לראות את כל האפליקציות שאי פעם התקנתם בסמארטפון שלכם – תחת לשונית All.

האפליקציות שלי

חיבור בין אתר האינטרנט לאפליקציה

כדי להבטיח אינדוקס מלא של האפליקציה ושל האתר האינטרנט עם עמודים (באתר) או מסכים (באפליקציה) בעלי תוכן זהה, יש ליצור חיבור מלא בין השניים. כתיבת הקוד באפליקציה כרוכה בתהליך פשוט יחסית, בו מסמנים באפליקציה את העמודים המקבילים באתר האינטרנט. ניתן לסמן סט של עמודים, תהליך שגוגל מכנה intent filters, לדוגמה לעמוד קטגוריה ראשית, או ליצור deep links לעמודים ספציפיים. כמו שנהוג באתרי אינטרנט, גם לאפליקציה ניתן להוסיף מעין מפת אתר XML הכוללת תגיות noindex כדי שמסכים כאלה או אחרים באפליקציה לא ייסרקו על ידי גוגל.

תיוג אתר האינטרנט

את החיבור בין אתר האינטרנט לאפליקציה ניתן לבצע הן באמצעות תגית rel=”alternate” בתוך ה- <head>והן באמצעות תגית דומה במפת ה-XML של האתר. דרך נוספת היא באמצעות שימוש בתגית ViewAction שהיא חלק מתקני schema.org. באופן כללי ומניסיון אישי, השימוש במפת אתר XML דינאמית עדיף בהרבה על שימוש בתגיות HTML בגוף האתר. גוגל קוראת את מפת האתר מהר יותר, וגם מייחסת לה חשיבות גבוהה יותר מתגיות בגוף האתר.

חיבור בין השניים

סיימנו לתייג כל מה שהיה לתייג (אין שום חובה לתייג את כל העמודים באתר או באפליקציה, אפשר רק עמודים חשובים). כל מה שנותר לעשות הוא לחבר בין האפליקציה לאתר באמצעות Google search console לאתרי אינטרנט(לשעבר webmaster tools) ו- Google play console שהוא השירות המקביל עבור אפליקציות. בניגוד search console החינמי play console הוא שירות שכרוך בתשלום דמי הרשמה בגובה $25.

אפליקציית IMDB

מה אם אין תוכן מקביל באתר האינטרנט?

יש לך אפליקציה עשירה בתוכן, אבל אין אתר אינטרנט בעל תוכן מקביל? גוגל מאפשרת לך לאנדקס את האפליקציה, אבל אך ורק לאחר ביקורת ידנית שתקבע אם התוכן באפליקציה מעניין מספיק. אם הוא אכן כזה, ניתן למלא טופס בקשה מיוחד בכתובת הבאה:

https://developers.google.com/app-indexing/app-only

App Indexing – מה עם ASO או SEO

כמו רוב המוצרים של גוגל, בוודאי אלה שיש להם אינטגרציה עם מנוע החיפוש, גם אינדוקס אפליקציות מהווה היום חלק בלתי נפרד ממאמצי ה-SEO של בעלי האפליקציות, אבל גם למאמצי ה-ASO שלהם (app store optimization הוא שם רחב שכולל בתוכו גם קידום אפליקציות ב-play store). ככל שיותר מסכים של האפליקציה ייסרקו על ידי גוגל, ככל שהמיקום שלהם בחיפוש האורגני יהיה גבוה יותר, כך גדל הסיכוי להשיג משתמשים חדשים לאפליקציה. שיפור בתוצאות האורגניות קשור באופן הדוק גם לשיפור מיקומה של האפליקציה בתוך מנוע החיפוש הפנימי של ה-play store, אבל לא במיקומים ב-app store של אפל, ולכך תהיה השפעה חיובית נוספת על כמות המשתמשים שנחשפים לאפליקציה.

אפליקציית דהמרקר בתוצאות החיפוש

לקריאה נוספת

לא נכנסנו כאן לעובי הקורה, ואין דוגמאות קוד משתי סיבות פשוטות: לגוגל יש מדריכים מקיפים וקלים להבנה בנושא (גם אם רק באנגלית), והדוגמאות שמופיעות בו הן פשוטות להבנה וליישום. הנה כמה מהמדריכים שיעזרו לכם לצאת לדרך בקלות, ויספקו לאפליקציה שלכם מקור תנועה אורגני שלא תוכלו להשיג בדרך אחרת (הערה קטנה בנושא זה: גם מנוע החיפוש של מיקרוסופט, Bing, תומך באינדוקס אפליקציות).