השוואת מערכות מסחר אלקטרוני / חנויות וירטואליות

תפוצת מערכות מסחר אלקטרוני

עדכון לתאריך 06/02/2017

מאז שפרסמנו לראשונה את ההשוואה לפני כשנתיים, חלו כמה תמורות מעניינות בתחום מערכות המסחר האלקטרוני. ראשית, חברת אורקל הגדולה נכנסה לתחום וכבשה אחוזים ניכרים מהתחום עם מערכת שמיועדת לקצה העליון בלבד. המוצר, Oracle Commerce, מיועד לארגונים גדולים מאוד ומתומחר בהתאם.

בנוסף, וורדפרס העולמית רכשה את חברת  Woo Themes המפתחת של WooCommerce  והוא כעת חלק כמעט אינטגרלי מכל התקנת וורדפרס. על פי נתונים של WooCommerce  עצמה – התוסף מותקן בכ-30% מסך החנויות המקוות בעולם.

בגזרת מג’נטו נרשמה התפתחות מסעירה נוספת: לאחר שנים ארוכות בהן המערכת התבססה כל גרסה 1.x שוחררה סופסוף גרסה 2.x המהירה והיעילה בהרבה. מג’נטו ממשיכה לבסס את כוחה כמערכת המסחר האלקטרוני המובילה והפופולרית.


באופן כללי, עולם הסחר המקוון מתחלק בין פלטפורמות מסחר עצמאיות (Self-Hosted) לבין פלטפורמות מסחר שאינן עצמאיות (Hosted), כלומר הקוד לא נמצא בבעלות בעלי האתר אלא בבעלות מפתחי הפלטפורמה.   לסוג השני לא נתייחס כאן, זהו פתרון רע שקושר את מפעילי האתר לבעלי הפלטפורמה בעבותות של ברזל ואינו מאפשר נדידה לפלטפורמות אחרות (ואולי טובות יותר) אלא לאחר הוצאה כספית ניכרת.

מאחר ונקודת המוצא שלנו (ושל רוב לקוחותינו) היא כי פלטפורמות העצמאיות עדיפות פי כמה, נערוך כאן השוואה קצרה ביניהן, ויש לא מעט מערכות כאלה, הנה רשימה חלקית:

  • מג'נטו (בגרסת קוד פתוח או גרסה מקצועית בתשלום)
  • Woocommerce– קוד פתוח (תוסף לוורדפרס שהיא מערכת קוד פתוח בעצמה)
  • פרסטה שופ (PrestaShop) – קוד פתוח
  • זן קארט (Zen Cart) – קוד פתוח
  • OpenCart– קוד פתוח
  • TomatoCart– קוד פתוח
  • osCommerce– קוד פתוח

כל המערכות הללו מבוססות על קוד PHP ומסד נתונים My SQL ומוצעות בגרסאות חינמיות, כעת נשווה כמה מאפיינים אחרים:

תפוצה

תפוצה מעידה על רמת הפופולאריות של הפלטפורמה, ומכאן גם על כמות המפתחים הפעילים בקהילה, רמת התמיכה, קצב ההתקדמות בפיתוח המערכת והתוספים השונים עבורה ועוד שפע פרמטרים. להלן רמת התפוצה של המערכות השונות לפי האתר הבלתי תלוי Built Withתפוצת מערכות מסחר אלקטרוני

והנה מחקר מאוקטובר 2014 של חברת Ahead works:המחשה נוספת

 

מבחינת תפוצה אם כן, אין תחרות למערכות של מג'נטו ו- WooCommerce שהן הפלטפורמות המובילות בכל העולם לפתרונות של מסחר אלקטרוני. מבחינת המערכות שאינן עצמאיות, Shopify היא המובילה הגדולה, אם כי בהפרש ניכר אחרי מג'נטו ו- WooCommerce.

תמיכה בעברית   / ריבוי שפות

לרוב המערכות תמיכה מובנית בעברית, כאשר היישור מימין לשמאל מתבצע ברמת התבנית (Theme), כלומר יש לרכוש תבנית שתומכת ביישור לימין (RTL) או לשלם בנפרד עבור פיתוח תבנית שכזו. התמיכה בריבוי שפות היא כבר עניין מעט יותר סבוך, ורוב המערכות המוזכרות לעיל למעט Magento מתקשות להתנהל בכמה שפות במקביל (Multi Lingual), ולכן רובן מתאימות לאתרים באנגלית או שפות לטיניות אחרות, אך אינן מתאימות לאתרי מסחר בינלאומיים המשווקים את מרכולתם למספר רב של שווקים בשפות שונות.

התאמה לכמות המוצרים

רוב המערכות המוזכרות כאן מתאימות לחנויות וירטואליות בינוניות ומעלה, או כאלה שמעוניינות להתרחב בעתיד מבלי לבנות אתר חדש או להחליף את הפלטפורמה המסחרית. מבין כולן השתיים שמתאימות ביותר לאתרי מסחר גדולים הן מג'נטו ופרסטה שופ, בעוד WooCommerce נחשבת לפלטפורמה הטובה והמועדפת על בעלי חנויות קטנות או כאלה שמוכרות מגוון מצומצם של מוצרים.

אינטגרציה

ניהול תקין של מערכת מסחר אלקטרוני דורש לרוב אינטגרציה עם מערכות ניהול המלאי וצבר ההזמנות של החברה (ERP) כאשר המערכת הנפוצה ביותר בארץ היא זו של תפנית. במערכות מסחר מורכבות יותר נדרשת גם אינטגרציה עם מערכת ניהול הלקוחות (CRM), כאשר מערכת ה-CRM הנפוצה בעולם היא Salesforce המציעה את שירותיה גם עבור לקוחות בישראל. כמעט כל מערכות המסחר האלקטרוני המוזכרות כאן מציעות תוספים (לרוב בתשלום נפרד) המאפשרים התממשקות של האתר עם Salesforce באופן פשוט יחסית. האינטגרציה למערכות ניהול המלאי וההזמנות מסובכת יותר, כאשר היתרון הברור שייך למג'נטו אשר רוב החברות הבונות אתרי מסחר אתה, כולל Agent, כבר בנו תוספים מוכנים מראש לשימוש הלקוחות.

התאמה למובייל

התאמה למובייל מתבצעת באמצעות התבנית או ערכת העיצוב שלכם ואינה תלויה ישירות בסוג פלטפורמת המסחר האלקטרוני שלכם. רוב ערכות העיצוב תומכות בתצוגת מובייל אך ורק בצד הלקוח, כאשר ערכות מתקדמות יותר תומכות בהתאמה למובייל גם ברמת מנהל המערכת. כאן יש למערכת של WooCommerce יתרון כי היא מתבססת על אפליקציית המובייל של וורדפרס עצמה, המאפשרת ניהול של האתר באמצעות הנייד.

תמיכה ב-SEO

כל המערכות המוזכרות כאן תומכות ב-SEO מן הקופסא ברמה טובה, אבל מי שעושה זאת באופן המוצלח ביותר היא WooCommerce המבוססת על מערכת ניהול תוכן אינטואיטיבית וקלה לניהול והבנה. תוספים מוצלחים במיוחד דוגמת Yoast WordPress SEO הופכים את עבודת ה-SEO לקלה ושפוטה אפילו יותר וכמעט לא נדרשת עקומת לימוד עבור הפעלה מוצלחת של התוסף. בשאר המערכות הגדרות ה-SEO יכולות להיות לפעמים מעט קמקמקות ונעלמות בהגדרות מערכת שאינן נגישות באופן אינטואיטיבי.

קלות התפעול והשימוש

גם כאן WooCommerce יוצאת וידה על העליונה. וורדפרס באופן כללי היא מערכת ניהול התוכן הפשוטה ביותר להבנה ולתפעול ומשתמשים חדשים מכל הסוגים יכולים ללמוד לתפעל אותה באופן משביע רצון לאחר הדרכה קצרה מאוד. עבור רוב המערכות האחרות נדרשת עקומת לימוד שמצריכה הדרכה של מספר ימים כדי להבין כיצד לתפעל את כל האופציות וכיצד להתמצא בנבכי המערכת, אם כי הזנה של מוצרים ושיוכם לקטגוריות היא לרוב פעולה קלה ופשוטה יחסית.

פיתוח עתידי, עם הפנים קדימה

כל עולם האינטרנט עבר שינוי מהותי ומטלטל עם המעבר למובייל שעדיין נמצא בעיצומו. אתרים מצאו עצמם לא מוכנים, חלקם ניסו לתקוף את הבעיה מהכיוון של אפליקציה ייעודית ואחרים אצו רצו להתאים את האתר שלהם למובייל ולכל סוגי המסכים שנמצאים היום בשימוש. אתרים שלא הפנימו את השינוי איבדו גולשים, לקוחות וספגו הפסדים כספיים ניכרים לטווח הקצר והארוך גם יחד.

למרות שהסימנים היו בשטח שנים, מעטים התכוננו כראוי למהפכת המובייל ואפילו ענקיות האינטרנט הגדולות ביותר נתפסו עם המכנסיים למטה . לא רק זאת, אלא גם את מהפכת הרזולוציה מעטים צפו מראש. מרתק למצוא שעד היום רוב מעצבי האינטרנט שומרים את התמונות שלהם ללא כיווץ (JPEG בדחיסה של 99%) – מה שנוגד את המלצות גוגל כיוון שגודל הקובץ עולה משמעותית, אבל מאידך משתמשים בכמות של 72 פיקסלים לאינץ' (DPI) – כמות שהיא אגדת עיצוב באינטרנט שמשוללת כל בסיס. בנושאים האלה נעסוק בפוסט אחר, הנקודה שניסינו לעביר היא שאף אחד אינו יודע מאין תבוא המהפכה הבאה.

 

מאחר ואף אחד אינו יודע מה תהיה המהפכה הבאה, צריך להיות מוכנים מראש לכל טכנולוגיה חדשה שעשויה להפציע בקרוב ולהכין את האתר שלנו בהתאם וכך לא נפסיד את הגולשים ולא נאבד מכירות פוטנציאליות. שתי החנויות המקוונות המתקדמות ביותר: מג'נטו ו- WooCommerceהן המערכות שקהילת המפתחים הענפה שלהן והסטנדרטים הגבוהים בהן הן נבנות יבטיחו כי יוכלו להתמודד בזמן אמת עם כל אתגר טכנולוגי שעשוי להגיע בשנים הקרובות.