שינויים במודל ההכנסות של גוגל משותפי התוכן שלה ב-GDN

עוד תצוגה של תמונות בגוגל

כבר שנים שגוגל מציגה תוצאות חיפוש עשירות בצורת כלים שמספקים תוצאה ישירות במנוע החיפוש ולא שולחים את הגולש לאתר בו קיים התוכן הזה. דוגמאות לזה לא חסרות והן הולכות ומתרבות על בסיס קבוע. חלק מהמידע שגוגל מציגה מסתמך על מידע שקיים אצלה כמו גם אצל חברות רבות אחרות, אבל חלקים אחרים מהמידע היא שואבת מאתרים אחרים שמאבדים עקב כך טראפיק שגוגל הפנתה אליהם מיום הקמתה. אתרים אלה מוגדרים כיום כאתרים שעומדים לפני סגירה בשל העובדה שהתוכן שהם מציגים פך למיותר בעקבות הצעדים של גוגל.

הנה כמה דוגמאות, חלקן זמינות בישראל אבל רובן עדיין לא:

  • מחשבון מדעי מלא שעולה בכל תוצאת חיפוש שקשורה לחישוב כלשהו.
  • תוצאות משחקי כדורגל (חפשו בגוגל ישראל את המילה "ליברפול" למשל)
  • תוצאות של משחקי כדורגל
  • תאריכים חשובים (מתי יוצא פסח 2013)
  • זמני הקרנה של סרטים (חפשו כל שם של סרט)
  • תוצאות מתוך מפות
  • תוצאות מתוך גרף המידע

עד כאן תוצאות החיפוש הזמינות בישראל, בגוגל העולמית יש עוד מספר רב של תוצאות עשירות שמתחלקות לשני סוגים עיקריים: תוצאות ממומנות לעומת סוג של תוצאות "אורגניות", הנה מספר דוגמאות:

תוצאות ממומנות

התוצאות הממומנות הן למעשה תוצאות חיפוש עשירות מספקות מידע ישר מתוך גוגל על מחירים של מוצרים ושירותים (בין היתר) ובשיתוף פעולה עם אותם גופים מסחריים (שוב, רק בגוגל העולמית ובכמה שלוחות גדולות שלה). אלה הן מודעות גוגל לכל דבר ועניין אף שהגולש לא תמיד תופש אותן ככאלה.

  • הצגת מועדי טיסות ומחירי טיסות מעל כל התוצאות האורגניות (אבל מתחת למודעות אדוורדס)
  • תצוגה עשירה כולל תמונות של מוצרים (בעיקר מוצרים פיננסיים כגון כרטיסי אשראי) מתוך אתר השוואת המחירים של גוגל, Google Advisor
  • תוצאות מגוונות על כל מוצר כמעט, החל מטבעות ועד למכוניות מתוך גוגל שופינג
  • הזמנת בתי מלון ישירות מתוצאות החיפוש לפי המודל של הטיסות למעלה
  • חיפוש והזמנת בתי מלון בגוגל

ויש דוגמאות נוספות. פרט לאלה יש גם את התוצאות "האורגניות" שמשאירות את הגולש בתוך תוצאות החיפוש ולא שולחות אותו לשום אתר כגון אלה שפורטו למעלה וגם:

  • תצוגת מזג אוויר
  • מילון מובנה (לפעמים צריך להשתמש באופרטור define או what is כדי לראות את התוצאה)
  • המרת שערי מט"ח
  • המרת מידות ומשקלות
  • מועדי הצגות והופעות
  • ויש עוד

וזאת מבלי שהזכרנו את התוצאות של גוגל עצמה מתוך החיפוש האוניברסלי שכולל בין השאר את יוטיוב, חדשות מגוגל חדשות, תוצאות אישיות מגוגל+ ועוד וכמובן את גרף המידע שזולל עוד שטח עצום מתוצאות החיפוש. וכמובן גם השינוי האחרון בגוגל תמונות שכבר אינו שולח את הגולש אל האתר שפרסם את התמונה אלא מציג אותה במעין תצוגת גלריה (בדומה למה שעושה בינג כבר די הרבה זמן גם עם תמונות וגם עם סרטונים):

 תצוגת תמונות חדשה בתוצאות החיפוש

כולל גלריית תמונות עשירה מתוך תוצאות החיפוש עבור חיפושים מסויימים:

 עוד תצוגה של תמונות בגוגל

רוב התכנים האלה, חייבים להדגיש זאת שוב ושוב אינם שייכים לגוגל והיא פשוט שואבת אותם מתוך אתרי אינטרנט רלבנטיים ומבלי להפנות אליהם את הגולש במטרה להשאירו בתוצאות החיפוש ולחשוף אותו כמה שיותר לתוצאות הממומנות שבאותו עמוד.

עתיד הפרסום ברשת ה-GDN

כל ההקדמה הארוכה הזו באה לתהות על מודל הפרסום של גוגל שעובר בימים אלה שינוי. לאור העלייה הדרמטית בגלישה ממכשירים סלולריים ולאור העובדה שהנדל"ן הפנוי במכשירים אלה קטן משמעותית ביחס למחשבים רגילים בגוגל מחייבים כעת מפרסמים לבחור לכל מסע פרסום באדוורדס גם את הפלטפורמה הזו כברירת מחדל.

זה שינוי אחד שעובר מודל הפרסום של אדוורדס ותכליתו ברורה: להגדיל את כמות המודעות בסלולר ואת כמות ההקלקות עליהן. השינוי השני, זה שהתהליך שלו מתואר למעלה פחות מובן ממבט ראשון ויש לו פוטנציאל שעלול לגרום נזק ואולי להביא לסגירתם של הרבה מאתרי התוכן הקיימים היום ומבססים את הכנסותיהם מפרסומות אדסנס. כאשר גוגל שואבת את המידע מהאתרים הקיימים ומציגה אותו לכאורה כאילו הוא שייך לה, עם קרדיט צנוע למקור,  ומתוך תוצאות החיפוש, הגולשים שנחשפים למידע כבר לא זקוקים ללחוץ בתוצאות החיפוש על אתר היעד. האתר מפסיד טראפיק והכנסות והמוטיבציה שלו לאורך זמן לפרסם תוכן חדש עלולה לרדת.

לטווח הזמן הקצר גוגל כמובן מרוויחה, ככל שהגולש נשאר יותר זמן בתוך המנוע עצמו הוא נחשף יותר למודעות אדוורדס, יחס ההקלקה (CTR ) אמור להשתפר ואין עמלה לשלם לשותף התוכן. בטווח הארוך לא בטוח שזה יועיל לגוגל, וכבר היו דברים מעולם. אתר התיירות Trip Advisor  כבר חסם בעבר את גוגל אבל לרוב האתרים אין העוצמה שיש ל-Trip Advisor. מאידך, אם עוד ועוד בעלי אתרים וספקי תוכן שחברים ברשת התוכן (GDN, Google Display Network) לא יקבלו את מה שנתפש כתמורה הולמת עבור התוכן שהם מפרסמים (תנועה אורגנית מגוגל ורווחים מהצגת מודעות אדסנס) הם יכולים לעבור לרשתות פרסום מתחרות ולחסום את האתרים שלהן באופן גורף לגוגל. אם מספיק אתרים משמעותיים ינקטו צעדים כאלה בטווח הארוך הנזק שיכול להיגרם לגוגל יהיה גדול מהתועלת של שיפור יחסי הקלקה בטווח הקצר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה