גוגל האמינגבירד ועוד חדשות מגוגל

גוגל שחררה בשבוע האחרון שתי הודעות דרמטיות, אבל לא כאלה שקשורות זו לזו במישרין. ההודעה הראשונה הייתה שמטעמי אבטחת הפרטיות של הגולשים, כל האתרים של גוגל ברחבי העולם עוברים באופן גורף לחיפוש מאובטח SSL. המשמעות? בקרוב לא נראה יותר באנליטיקס או כל כלי מדידה את מילות המפתח האורגניות, רק את הערך (not provided), בימים האחרונים אפשר לראות ש-(not provided) כבר מהווה 70-90 אחוז מסך מילות המפתח. איפה כן נוכל לראות מילות מפתח בלי שום הגבלה? בקמפיין אדוורדס שלנו כמובן, שם פרטיות הגולשים חשובה קצת פחות לגוגל משום מה.

ההכרזה השנייה הצהירה כי לגוגל יש אלגוריתם חדש לחלוטין. לא סתם שדרוג כמו פנדה או פינגווין אלא גרסה חדשה לחלוטין של המנוע שנקראת על שם הציפור האמינגבירד – Hummingbird – (קוליברי בעברית). ומה המנוע החדש הזה יודע לעשות? לפי גוגל הוא מהיר הרבה יותר ויודע לסרוק יותר עמודים ברשת. זה די מתבקש לאור העובדה שיש כיום כ-4.5 מיליארד עמודים ברשת, מספר שגדל ללא הרף, לעומת כמה מיליונים בודדים בשנת 1998 אז הוקמה גוגל.

האמינגבירד גם יודע לתת תוצאות מבוססות מיקום לשאילתות מסובכות יחסית ובכך מנסה לתת מענה לסירי של אפל. שוב, זה די מתבקש מאחר וכבר היום בערך שליש מהחיפושים מתבצעים באמצעות הסמארטפון. אבל השינוי העיקרי הוא כנראה הרחבה של גוגל ממנוע חיפוש למנוע תשובות, שנראה ומתנהג באופן דומה להפליא לרעיון המקורי עליו התבסס מנוע החיפוש האלטרנטיבי וולפראם אלפא. המנוע מספק בעצמו את התשובות בלי לשלוח את הגולשים לאתרים שמספקים את התשובות בפועל.

אנחנו יודעים מזה תקופה ארוכה שגוגל מנסה להפוך למנוע תשובות שמשאיר את הגולשים בתוך תוצאות החיפוש ולא שולח אותם לאתרים חיצוניים, אלה שמהם כורה גוגל את התשובות שהיא מספקת. גרף המידע של החברה כבר מוכר לרוב הגולשים וכך גם קרוסלת התמונות, המחשבון, תוצאות מזג אוויר, המילון המובנה ואינספור כלים נוספים שכולם זמינים ישירות משורת החיפוש של גוגל. כעת גרף המידע מתרחב עוד יותר וכולל גם תשובות לשאלות נפוצות דוגמת earth vs neptune   או compare broccoli and cauliflower. בכלל, גוגל רוצה שתשאלו מהיום שאלות בשפה טבעית (חיפוש סמנטי) ולא שאילתות בוליאניות כפי שרובינו היינו רגילים לשאול עד היום (גם אם לא היינו מודעים לכך). "מלונות באילת" למשל הוא חיפוש בוליאני הכולל את מילת המפתח מלונות והאופרטור AND כולל מילת המפתח באילת. דוגמה לחיפוש "טבעי" אמורה להיראות כך: "איפה נמצא המלון הכי טוב באילת".

מי שמתמצא בהיסטוריה הקצרה של גוגל עשוי להיזכר בניסוי שהחברה כבר עשתה בעבר (בשנת 2009) עם שירות בשם Google Squared שנסגר בשנת 2011 בקול ענות חלושה. נראה שגרף המידע בגרסתו הנוכחית מתבסס במידה לא מבוטל על אותו ניסוי כלים שגוגל ערכה בחיפוש סמנטי.

ההשלכות של השינויים

לשתי ההצהרות האלה של גוגל יש השלכות לא מבוטלות על הגולשים ובעלי האתרים. בעלי אתרים רבים לא יוכלו להתבסס בעתיד על גוגל אנליטיקס (או כל שירות אחר) לשם קבלת תובנות על ביצועי האתר שלהם בהתאם למילות המפתח. הצעד הזה מגיע שבועות ספורים לאחר החלפת כלי מילות המפתח הוותיק והטוב במתכנן מילות המפתח החדש והלא יעיל, מה שמעיד כנראה על הכוונות של גוגל למנוע ממי שאין לו קמפיין אדוורדס פעיל לקבל מידע אמין על ביצועי מילות מפתח.

לשינוי השני של גרף המידע יש השלכה חמורה נוספת לבעלי אתרים רבים, האתרים שעד היום סיפקו תשובות וקיבלו בתמורה טראפיק מגוגל. כעת גוגל שומרת את הטראפיק הזה לעצמה, במגמה שנמשכת כבר לא מעט שנים והתחילה בתוצאות התמונות ותוצאות ממומנות של מוצרי צריכה ותיירות (Google Merchant / Google Hotel Finder והיום גולשת לשאר האספקטים של תוצאות החיפוש. התמורה לגוגל ברורה מאליה – עוד גולשים, עוד זמן בתוצאות החיפוש ועוד הקלקות על מודעות, אבל בעלי האתרים לא רואים שום תמורה עבור התוכן האיכותי שהם כתבו וכותבים לפי ההנחיות של גוגל עצמה – ההפך הוא הנכון. כמות הטראפיק יורדת ומכאן גם הרווחיות של האתרים והמוטיבציה שלהם להעלות תוכן חדש. לטווח הארוך לא בטוח שזו אסטרטגיה נכון עבור מנוע חיפוש שמטרתו להציג לגולש תוצאות ולא "לאסוף" את התוכן מאותם אתרים ולהציג אותו מבלי לשלוח את הגולש למקור. המפסידה העיקרית בשלב זה היא כנראה ויקיפדיה, ממנה נשאב רוב החומר – אבל בעתיד ייפגעו בוודאי אתרים רבים אחרים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה