מותר לקנות לינקים? לנו לא לגוגל אולי כן

האם גוגל קונה קישורים

כל מקדם אתרים מתחיל יודע שאחד הכללים הבסיסיים של גוגל הוא שאסור לקנות לינקים לטובת שיפור הקישוריות של האתר. גוגל טוענת כבר שנים שאם תייצר תוכן איכותי מספיק, הקישורים כבר יגיעו מעצמם כאשר אתרים אחרים יתחילו לקשר ולאזכר את התוכן האיכותי שלך. זו תיאוריה נפלאה שעבדה היטב בסוף שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים, אבל מאז שבעלי אתרים החלו להבין את החשיבות של הקישורים לאלגוריתם של גוגל אף אחד לא שש לקשר לאחרים בלי תמורה (כלומר לכל הפחות קישור חוזר).

מאט קאטס אפילו הגדיל לעשות בימים האחרונים כאשר פרסם אזהרה לבעלי אתרים לא לפרסם מאמרי מערכת שיווקיים ממומנים (advertorials) שכוללים קישורים טבעיים לכאורה שכן אלה עלולים לגרור ענישה מצד גוגל. מאמרים מסוג הזה לצד פוסטים אורחים (guest posts) הן  אחת הדרכים הפופולאריות ביותר להשגת קישורים איכותיים בשנים האחרונות וכעת, לאחר המאבק בתוכן באיכות ירודה גוגל מנסה לנקות את האינטרנט מעוד שיטת קידום אתרים וותיקה.

הבעיה: גוגל בעצמה כנראה קונה לינקים

בקושי חלף יום אחד מהפרסום בבלוג הרשמי שלה והבלוגר ומקדם האתרים הוותיק ארון וול כבר מצא עוד הוכחות לכך שגוגל עצמה (לפחות החטיבות השונות שלה) קונה כנראה קישורים לא טבעיים במאמרי מערכת ממומנים באתר החדשות הסופר פופולארי theglobeandmail.com וזו לא הפעם הראשונה שגוגל בעצמה מואשמת בקניית קישורים. בשנה שעברה היא אפילו הענישה את אתר הדפדפן כרום בפנאלטי ידני של חודשיים לאחר שאותו ארון וול גילה גם אז את פרשיית הקישורים הממומנים של צוות הפרסום של כרום. במאמר הדוגמא שמצא וול מצוין בפירוש כי המאמר בחסות גוגל והוא כולל 5 קישורים לשירותים השונים של גוגל עם מילות מפתח כגון Quality Score או Google analytics.

גוגל עדיין לא פרסמה הודעה רשמית לגבי פרשיית הקישורים הממומנים (לכאורה) החדשה שלה, אבל אם להסתמך על ניסיון העבר היא כנראה תעניש את החטיבות המשניות שלה שהיו מעורבות בפרשה, וכנראה שלא באותה מידת חומרה בה היא מענישה אתרים סוררים שאינם שייכים לה.

אז מה הסיפור בעצם

הסיפור האמיתי הוא חוסר היכולת של גוגל להתאים את האלגוריתם שלה לאבולוציה הטבעית של הרשת והרצון (יש שיאמרו הרצון הנאיבי) של גוגל לראות רשת טבעית ונקיה מאינטרסים מסחריים כפי שהיא הייתה בראשיתה. אפשר להבין את הרצון של גוגל, אבל יש כאן כמה בעיות עיקריות:

  • גוגל מבקשת מבעלי אתרים לא להרוויח כסף מקישורים בעוד שזה המודל העסקי שלה בהא הידיעה. אם לה מותר, למה לאחרים אסור?
  • גוגל רוצה לאלץ בעלי אתרים ומפרסמי תוכן לאמץ כללי כתיבה אף על פי שהיא לא מצייתת לאותם כללים לפעמים ואין זה בכלל משום תחום אחריותה.

אלה לא הסיבות היחידות כמובן. אם האלגוריתם של גוגל, חברה שמרוויחה מליארדי דולרים בשנה ושוויה הבורסאי נכון לכתיבת שורות אלה עומד על 260 מיליארד דולר, לא מסוגל לאתר כמה קישורים לא טבעיים אחרי 15 שנות פיתוח אז אולי החברה צריכה להפסיק לפתח משקפיים ומכוניות רובוטיות ולחזור ולהשקיע יותר במוצר שמייצר 90% בערך מהכנסותיה. הבעיה היא אצל גוגל ולא אצל מקדמי האתרים ובעלי התוכן ובמקום לרדוף אותם ללא הרף ולהעניש אתרים על בסיס לא הגיוני ולא מוסבר (למעט הודעות מסתוריות שהאתר אינו עומד בתנאי השימוש של גוגל וכי יש לו קישורים לא טבעיים שגוגל לא טורחת לומר מה הם) אולי לשכלל את האלגוריתם לרמה כזו שפשוט יעשה טוב יותר את מה שהוא אמור לעשות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה