עדכון מפתיע מגוגל

גוגל PageRank

מדד פייג' ראנק של גוגל בסרגל הכלים עודכן ביום שישי האחרון לראשונה מזה עשרה חודשים. העדכון האחרון היה בתחילת פברואר 2013 ורוב אנשי ה-SEO בארץ ובעולם העריכו במהלך השנה כי זה היה כנראה העדכון האחרון של גוגל, ומכאן ההפתעה.

למרות הקאמבק של ה- PageRank מעטים סבורים שיש לו השפעה כלשהי על ביצועי האתר בתוצאות החיפוש האורגניות, ובתעשייה שלנו מעטים עדיין טורחים לבדוק או להתעדכן במדד הזה ככזה שמשקף את איכותו של אתר או את יכולתו להשיג מיקומים טובים בתוצאות החיפוש של גוגל, ולמרות זאת ניתן למצוא קורלציה כלשהי בין מדד PageRank גבוה לבין טיבו של אתר (אך לא למיקומים שלו בתוצאות).

אם גוגל תמשיך מעתה לעדכן את ה-PR על בסיס קבוע כפי שעשתה בעבר אנו צפויים לראות שינוי מדי שלושה עד ארבעה חודשים, אבל כאמור לא רבים ממשיכים לעקוב אחרי המדד הזה לאיכותו של אתר ויש מדדים רבים אחרים, רובם מהימנים יותר. חשוב לזכור שה-PR שאנו רואים הוא זה שמופיע בסרגלי הכלים השונים כולל בסרגל הכלים של גוגל עצמה, ואין לא שום קשר ישיר למדד הזה כפי שהוא בא לידי ביטוי באלגוריתם של גוגל.

האם מדובר בדיסאינפורמציה

בשנים האחרונות רווחת אצל חלק ממקדמי האתרים דעה כי רוב ההודעות הרשמיות של גוגל בנושא SEO, ובעיקר אלו של מאט קאטס, הן בגדר דיסאינפורמציה שמטרתה למנוע לכוון ממקדמי אתרים, בעיקר את הטירונים שבהם, מלקדם באופן אפקטיבי את האתרים שלהם. דעה דומה מושמעת גם לגבי מדד ה-PR. הכוונה היא לא להנחיות הרשמיות של גוגל בנושאים טכניים כגון בניית אתרי מובייל או שימוש תגיות Schema אלא להנחיות אמורפיות יותר שמתייחסות לעשה ואל תעשה בתחום קידום האתרים האורגני.

גוגל מצידה לא ממש מעודדת בעלי אתרים לבטוח בה. הסרת המידע על מילות מפתח בגוגל אנליטיקס, סירוסו של כלי מילות המפתח, המידע הרלבנטי למחצה שמופיע בכלי מנהלי האתרים והשינויים התכופים והלא ידידותיים באלגוריתם – כל אלה ורבים אחרים לא ממש תורמים למידת האמון שחשים מקדמי ובעלי אתרים לגוגל ולהודעות השונות שהיא מפיצה, מדד ה-PR אינו שונה בהקשר הזה.

דווקא בהקשר של Schema שווה להזכיר עוד תיאוריית קונספירציה שלא מעט מקדמי אתרים דנים בה לאחרונה והיא הרצון של גוגל לקבל מידע מקיף מבעלי האתרים מבלי שהיא עצמה תצטרך להשקיע מאום בעוד התמורה שמקבלים בעלי האתרים לא תמיד ברורה.

גוגל מבקשת מבעלי האתרים לתייג את האתר שלהם עם תגיות Schema שהן למעשה לא יותר מתגיות META מתוחכמות יותר שמספקות למנועי החיפוש מידע על סוגי התכנים באתר, לאיזה קטגוריה הם משתייכים ועוד. כל העבודה נופלת על בעלי האתר ולא על גוגל, חברה שמגלגלת 60 מיליארד דולר בשנה ומתיימרת לעשות סדר בתכני האינטרנט. זאת ועוד, יש כאלה שטוענים שגוגל אפילו מגלגלת את האחריות על סיווגם של אתרים "טובים" או "רעים" באינטרנט באמצעות כלי הסרת הקישורים שלה (disavow links) – במקום שהאלגוריתם יידע לסווג אותם, בעלי אתרים נדרשים לעשות זאת למרות שאין להם את ארסנל הכלים שעומד לרשות גוגל כדי לדעת באמת איזה אתרים הם רעים ואיזה נחשבים טובים בעיני האלגוריתם – למדד PR כאמור, יש חשיבות מעטה יחסית בהקשר הזה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה