Native Advertising, פרסום משולב חוויה או תוכן

לפי ויקיפדיה Native Advertising, בעברית הוא "פרסום משולב חוויה" או "פרסום משולב תוכן", ביטוי שנולד רק לפני שלוש שנים וכבר הולך וצובר תאוצה מרשימה בקרב קהילת הפרסום והשיווק באינטרנט. הצצה בגרף הבא של גוגל טרנדס מגלה את העלייה המטאורית של המונח הזה, שבעצם מאגד בתוכו כמה סוגי פרסום מסורתיים למדי.

מה זה Native Advertising?

פרסום משולב חוויה / תוכן מתייחס לכל סוג פרסומת שמשתלבת באופן טבעי בפלטפורמה בה היא מוצגת (אתר או אפליקציה) ועבור המשתמשים היא נראית כחלק בלתי נפרד מהפלטפורמה.  האתר המוביל ופורץ הדרך בהקשר זה הוא Buzzfeed שטבע את הסיסמה "פרסומת מעולה היא תוכן". האתר משלב פרסומות באופן שמגרה את הגולשים ליצור איתן אינטראקציה ואפילו להפיץ אותן ברשתות חברתיות, מה שנקרא בפי האתר social advertising.

דוגמאות פרסום משולב חוויה / תוכן

מה שמכונה בארץ תוכן ממומן או תוכן שיווקי מהווה את הדוגמא הטובה ביותר לפרסום משולב חוויה / תוכן, אם גם אופן הביצוע של תוכן ממומן בארה"ב פחות אגרסיבי מהמקובל במחוזותינו. תוכן שנכתב על ידי המפרסם עצמו או על ידי צוות האתר ואשר מופיע במתכונת של מאמר רגיל, כאשר בראש המאמר תופיע לרוב הודעה מודגשת כי מדובר בתוכן ממומן. למטה דוגמא לתוכן כזה מאתר Gizmodo שמפרסמת תוכן ממומן על בסיס קבוע.

דוגמא לתוכן ממומן או native ad

פרסום משולב חוויה / תוכן הוא אפיק פרסומי חדש למדי שעדיין מחפש לעצמו הגדרה מדויקת ואפיקי שיווק נוספים, אבל כבר כעת צופה מחקר של eMarketer כי עד 2017 יופנו תקציבים של 5 מיליארד דולר בשנה לטובת Native Ads. מי שמובילה את השוק היא פייסבוק עם in feed ads ולצידה גם טוויטר ואחרות. המודעות הפרסומיות מופיעות בצורת פוסטים רגילים בפיד של המשתמש, וגם שימוש בפוסטים ממומנים של סלבס נחשבים לצורת פרסום טבעית, אם כי לרוב לא מוסגר כי מדובר בפרסומת.

בין אלה שהבינו מוקדם את הפוטנציאל של פרסום משולב חוויה / תוכן נמצאות החברות הישראליות Outbrain ו-Taboola שיצרו כמעט במקביל את פלטפורמות גילוי התוכן (Content Discovery) שלהן שמהוות כיום חלק בלתי נפרד מכל אתר תוכן משמעותי בעולם. באמצעות הפלטפורמות שלהן מצליחות שתי החברות הללו והמתחרות שקמו להן גם לייצר תנועה טבעית בין אתרים וגם לקדם תוכן ממומן שקשור ישירות לתוכן בו התעניין המשתמש. ההצלחה של השירותים הללו כל כך גדולה  (ויש לנו ניסיון ממקור ראשון לכך) עד שטאבולה גייסה לאחרונה השקעה עצומה והערכת שווי של כמיליארד דולר.

אבל טאבולה ואאוטבריין ממש לא לבד. עוד ועוד חברות מנסות לפצח את הנוסחה של הפרסום משולב חוויה / תוכן, למשל חברת Disqus שמפעילה את מערכת התגובות לאתרים הגדולה ביותר בעולם.  החברה הודיעה לפני מספר חודשים על השקת פרסומות טבעיות במודל פרסום פרוגרמטי ישירות בתוך מערכת התגובות. הפרסומות יותאמו לנושא המאמר, לאופי התגובה ולנושאים שעניינו את המשתמש בעבר. המערכת עדיין לא פעילה במלואה אבל היא צפויה לתת זריקת מרץ לעולם הפרסום משולב חוויה / תוכן.

ואיך אפשר בלי גוגל

בתור בעלים של פלטפורמת הפרסום הגדולה בעולם, גם גוגל כבר הכריזה על תמיכה ב-Native ads – לא בתוך תוצאות החיפוש אלא בכלי הניהול הפרוגרמטים שהיא מציעה למפרסמים ולבעלי אתרים. הן DoubleClick Campaign Manager והן DoubleClick for Publishers מספקים תמיכה בניהול מודעות Native וכמובן שלחברה יש בארסנל שלה פרסומות Native בוידאו באמצעות יוטיוב, ואת פרסומות החיפוש – מה שרבים מגדירים כמודעות המשלבות חוויה בתוכן הראשונות בעולם, שכן הן נראות כחלק מהתוצאות האורגניות ומותאמות באופן אישי ומדויק להיסטוריית הגלישה של המשתמש ולשאילתת החיפוש שלו.