תגית rel=noopener noreferrer – וורדפרס נגד אנליטיקס

ב-20 באפריל 2017 שוחררה לאוויר העולם וורדפרס בגרסה 4.7.4. לכאורה לא ביג דיל, וורדפרס היא מערכת ניהול התוכן הפופולארית ביותר בעולם והיא מתעדכנת על בסיס קבוע. בפועל, החליט מי שהחליט בוורדפרס להוסיף באופן אוטומטי תגית בשם rel=”noopener noreferrer” לכל לינק חיצוני שנפתח בחלון חדש (על ידי שימוש בתגית _blank).

במחי החלטה תמוהה אחת, בערך 30% מכלל אתרי האינטרנט בעולם הפסיקו לשלוח את ה-referral שלהם עבור כל לינק חיצוני שנפתח בחלון חדש (ובאופן הגיוני, רוב הלינקים החיצוניים נפתח בחלון חדש כדי לנסות לשמר את המשתמש באתר שלנו).

השפעה על גוגל אנליטיקס (או כל מערכת מדידה אחרת)

את ההשפעה עדיין קשה לראות, אבל היא בוא תבוא. כבר היום המידע שיש באנליטיקס לגבי אתרים מפנים (referral) לוקה מאוד בחסר עקב מה שמכונה מזה מספר שנים דארק סושיאל (מקורות תנועה שאינם שולחים referral דוגמת אפליקציות שמפנות לאתרי אינטרנט, בעיקר וואטסאפ ופייסבוק). עקב ההחלטה של וורדפרס, נראה שדוחות אתרים מפנים באנליטיקס הולכים לספוג מכה קשה בחודשים הקרובים, שתשפיע באופן ישיר על מאות אלפי בעלי אתרים ברחבי העולם, וגם על כאלה המתפרנסים משיווק שותפים, בין השאר.

נכון להיום, השדרוג של וורדפרס משפיע רק על לינקים חדשים שמוזנים למערכת ולא על קישורים שהוזנו בעבר, מה שקצת ממתיק את הגלולה.

השפעה על SEO

כרגע נראה שאין שום השפעה על SEO ולא נראה שגוגל או כל מנוע חיפוש אחר בודק את התגית או מייחס לה חשיבות כלשהי, בוודאי לא חשיבות כזו שיש לתגית nofollow. בכל מקרה, כל איש SEO צריך לפקוח שבע עיניים על התגית הזו ואיזו חשיבות, אם בכלל, גוגל תייחס לה בעתיד, ואם וורדפרס מתכוונת לבטל את התגית בגרסאות הבאות.

פתרון ביניים

בשלב הזה, נראה שמהיום והלאה אין מנוס אלא לבקש מכל אתר וורדפרס ששם לינק חיצוני אלינו להשתמש בתגיות UTM של אנליטיקס. זה כמובן לא פתרון ישים ברוב המקרים, ולא אידיאלי באופן כללי, אבל נראה כרגע כמו הפתרון היחיד.