ניהול רזה בעידן האינטרנט

ניהול רזה הוא חלק משיטה המאפשרת למנהלי ארגונים,מנכ"לים ובעלי תפקידים בארגון לייעל את שיטות העבודה שלהם ושל כלל העובדים בארגון תוך ניתוח תהליכים בארגון ויישום פתרונות ידועים. ניהול רזה מטרתו בראש ובראשונה לחסוך עלויות ולשפר נהלי ושיטות עבודה.

ניהול רזה – Lean Management – אפשר ליישם גם בתחום של קידום אתרים בפרט ושיווק באינטרנט בכלל. בניגוד לארגונים מסורתיים יותר, לחברות העוסקות בתחום האינטרנט, ובעיקר לעובדים שלהן, יש פעמים רבות חלומות על התעשרות מהירה  והגשמת יעדים בטווחי זמן לא ישימים. את החלומות האלה על התעשרות מהירה מאתרי אינטרנט מזינה תעשייה שלמה של אתרים, מפרסמים, סתם חולמים או בעלי אינטרסים אחרים. כמו בחלומות ובחולמים אחרים, גם בתעשיית האינטרנט וקידום האתרים אלה שיגשימו את החלום יהיו מעטים וספורים.

אנחנו נדרשים לנקודה זו בהקשר של ניהול רזה, כיוון שחלומות אלה על התעשרות מהירה  גורמים בדרך כלל לתחלופה מהירה מאוד בתחום העיסוק הזה, מה שמגדיל כמובן את מעגל ההוצאות על הכשרת עובדים חדשים. במקביל, כמו ענפים רבים אחרים באינטרנט ומחוצה לו, תחום קידום האתרים סובל מתנודתיות מחזורית, שבחלקה נובעת משינויים באלגוריתם של גוגל (ראו ערך שינוי חוות התוכן האחרון – גוגל פנדה) ובחלקם מהחלטות אסטרטגיות של חברות המעוניינות בשירותי קידום. נותני שירותים הסובלים מתנודתיות חייבים ניהול רזה ונכון אפילו יותר, שכן בתקופות חלשות רצוי לצמצם הוצאות למינימום האפשרי.

מבלי להיכנס יתר על המידה להגדרות השונות של ניהול רזה, שמיועד בדרך כלל לארגונים גדולים או מפעלי תעשייה, ננסה ליישם כמה עקרונות גם לתחום בו אנחנו עוסקים.

ניהול רזה של עובדים, כמה חלופות אפשריות

  1. העסקת עובדים זמניים, עובדים בחצי משרה או עובדים מהבית. לטקטיקה הזו יש יתרונות רבים בעיקר לתעשייה שמתבססת על האינטרנט והמחשב. עובדים יכולים פעמים רבות לעבוד מהבית ועדיין להיות בקשר רציף עם המשרד ולבצע את כל המטלות בלי שום חיסרון מובהק. להעסקת עובדים מהבית יתרונות נוספים לא תמיד גלויים במבט ראשון: חיסכון בדלק, חיסכון בציוד משרדי ועוד.
  2. העסקת עובדים לא מקצועיים. אחד הסודות היותר ידועים בתעשייה שלנו הוא כוחם של קישורים נכנסים. כדי להחליף קישורים לא צריך ידע במדעי המחשב, אם כבר אז עדיף ידע במכירות בשוק הכרמל 🙂
  3. כתיבת תכנים זה חלק נוסף שלא תמיד מחייב תשלום גבוה. ישנן עשרות, אם לא מאות חברות תוכן בארץ וגם עלות העסקת כותב פרילאנס שקבל תגמול פר מאמר לא אמורה להיות גבוהה במיוחד.

ישנן כמובן אופציות רבות אחרות לניהול רזה של חברה בתחום השיווק באינטרנט, ורבות מהן לא קשורות רק לעובדי החברה.

משאבים נוספים שאפשר לשקול

כל חברת קידום או שיווק באינטרנט שמכבדת את עצמה מחזיקה במספר נכסים משמעותיים משל עצמה שמדגימים את היכולות של החברה בתחום וגם מספקים מקור הכנסה נוסף. נכסי אינטרנט, כמו כל נכס אחר, צריך לנהל, לתחזק, לקדם ולשווק באופן רציף. בין אם מדובר בעלויות אחסון, חידוש ורכישת דומיינים, פיתוח תוכן ועוד. חלק גדול מן העבודות האלה אפשר לנטר על ידי צוות עובדים, אבל גם על ידי רכישת תוכנות צד שלישי בעלות חד פעמים או עלות חודשית מתגלגלת, אשר בטווח הארוך מייתרת את הצורך בהעסקת עובדים למטרות אלה.

מודל SaaS

אחת הדרכים היעילות ביותר לשיפור נהלי עבודה יחד עם ניתוח תהליכים בארגון תוך חיסכון בעלויות היא על ידי שימוש בתוכנות לפי מודל SaaS או Software as a Service. על פי מודל זה, אין צורך לרכוש תוכנות יקרות אלא להשתמש בשירותים מבוססי רשת בעלות חודשים לא גבוהה במיוחד .עבור חברות קידום אתרים, קיימים אינספור שירותים כאלה: החל מהכלים החינמיים של גוגל עצמה, עבור דרך שירותים מתמחים כגון אלה של SEOMoz או Raven Tools ועד מערכות למשימות ייעודיות כגון מעקב אחר קישורים נכנסים, כלים אלה ואחרים הופכים להיות חלק בלתי נפרד מהתעשייה ומספקים זווית הכרחית של ניתוח תהליכים בין אתרי אינטרנט לאלה המקדמים אותם.

ישנן עוד שירותים רבים אונליין שפותרים ארגונים וחברות מן הצורך להטמיע מערכות מחשב יקרות, בין הנפוצים אפשר למנות מערכות לניטור עובדים ושעות עבודה, נערכות לניהול ובקרה של משימות ופרויקטים, כלי שירות לקוחות (CRM) וכלים רבים נוספים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה