הסקריפט הקטן שיכול להכניס לכם כסף

איך עולם הפרסום מתמודד עם Adblock ושאר תוספי חסימת פרסומות?

התוספים השונים לחסימת פרסומות ובראשם Adblock ו-Adblock Plus מייצרים לא מעט כאבי ראש לעולם הפרסום והתעשייה מנסה ללמוד כיצד להתמודד מול  האיום הזה, בינתיים ללא הצלחה גדולה. בישראל, כמו בישראל, כל אתרי האינטרנט הגדולים משתמשים בהרגלי פרסום שמתאימים לאתרי הורדות לא חוקיים של תחילת שנות האלפיים, ומקפיצים לגולש פופ אוברים, פופ אנדרים, ריפרוש אוטומטי ושאר רעות חולות מה שאולי מנפח את מספרי ה-CPM אבל בוודאי מגביר את מידת השימוש בחוסמי פרסומות, אשר ממנה סובלים לא  רק האתרים הגדולים, אלא גם הקטנים שאינם עוסקים בפרקטיקות פרסום מעצבנות.

תפוצת התוספים

התוסף הנפוץ ביותר בעולם לחסימת פרסומות הוא Adblock Plus שחברות כמו גוגל, מיקרוסופט ואמזון כבר משלמות לו מעין כופר כדי להיכלל ברשימה הלבנה שלו. לצדו מתקיימים בשלום תוספים דוגמת Adblock, Ghostery ורבים אחרים שמספקים הגנה נגד פרסומות ברמת יעילות כזו או אחרת.

לפי מדד הסטטיסטיקה באתר מוזילה, המפתחת של פיירפוקס, התוסף צבר עד מועד כתיבת שורות אלה כ-315 מיליון הורדות ויש לו כ-22 מיליון משתמשים פעילים ביום (DAU). בכרום יש לתוסף עוד כ-50 מיליון משתמשים פעילים. כאשר לוקחים בחשבון גם את שאר התוספים, מגיעים למספר עגול ונאה של כ-150 מיליון גולשים שמשתמשים בחוסמי פרסומות למיניהם, והמספר הזה ממשיך לגדול בקצב מסחרר  (הנתונים מתייחסים ליוני 2014, יש לשער שכיום הם גדולים בהרבה). הנתונים האלה כאמור מלחיצים את תעשיית הפרסום, אבל לא רק הנתונים המספריים עצמם, אלא מה שמתחבא מאחוריהם: רוב המשתמשים בחוסמי פרסומות משתייכים לקהל היעד הנחשק של גילאי 18-35, הם נוטים להתקין את התוספים גם במכשירי המובייל שלהם, הם מתנגדים באופן נחרץ לפרסום שמוגדר פולשני (ע"ע פסקה ראשונה)  והנתון המלחיץ באמת: מספר המשתמשים גדל מדי שנה בכ-70%.

המענה של עולם הפרסום

מול האתגר המלהיב הזה, עולם הפרסום מתקשה למצוא פתרונות יצירתיים ונעזר בכמה שיטות כדי לנסות למנוע את רוע הגזירה. בין השיטות שמצאו המפרסמים ובעלי האתרים:

  • תשלום כופר עבור כניסה לרשימה הלבנה
  • בקשת תרומות מגולשים במקום הצגת פרסומות
  • איתור גולשים בעלי חוסם פרסומות ותחינה להסרתו בעת שימוש באתר או הכנסת האתר לרשימה הלבנה של המשתמש (כל משתמש יכול להוסיף אתרים כראות עיניו לתוסף שמותקן על המחשב שלו)
  • מעבר למודל של תוכן בתשלום ללא תלות בפרסומות
  • שימוש במערכות פרסום ידניות (לא אופציה עבור אתרים גדולים)

אז מענה של ממש בינתיים אין, אולי כי לא כולם מודעים לפופולאריות הגואה של התוספים האלה ואולי כי חלק מהאתרים והמפרסמים פשוט לא מבינים שהבעיה בכלל קימת.

איך בכל זאת מבינים את שורש הבעיה

ראשית, כל בעל אתר, והכוונה גם לאתרי החדשות או הלוחות הגדולים ביותר, צריך לדעת איזה אחוז מהטראפיק שלו לא נחשף לפרסומות. כדי להשיג זאת, ניתן להטמיע סקריפט פשוט שיעביר את המידע ישירות לגוגל אנליטיקס שלנו או להשתמש בתוספים מוכנים.

אם האתר שלכם מבוסס וורדפרס, בוודאי תשמחו לשמוע שיש פתרון מוכן בדמות תוסף בשם BlockAlyzer, פתרון דומה בשם dSero קיים גם עבור משתמשי מערכת דרופל. אם אתם משתמשים במערכת ניהול תוכן אחרת, תוכלו להכניס את הקוד הבא בכל עמודי האתר, הקוד ישלח את הנתונים חזרה לאנליטיקס ויצטרף לשאר המידע שנמצא שם (הקוד כתוב עבור משתמשי יוניברסל אנליטיקס, הגרסה העדכנית ביותר)

ראשית, יש ליצור קובץ בשם advertisement.js, הקובץ יכיל שורה אחת בלבד:

document.write('<div id="ads">an advertisement</div>');

להלן עמוד HTML לדוגמא שכולל את קובץ ה-JS המצורף וכן את הסקריפט לגילוי תוכנות Adblock ורישום לאנליטיקס:

<!DOCTYPE html>
<meta charset="utf-8" />
<head>
<title>test page</title>
<script type="text/javascript" src="advertisement.js"></script>
<style>
#ads {
display:none;
}
</style>
<script>
  (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
  (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
  m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
  })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

  ga('create', 'UA-123456-7', 'auto');
  ga('send', 'pageview');

</script>
</head>
<body>
<p>test page - no index</p>
<script type="text/javascript">
if  (document.getElementById("ads") != undefined)
{
	ga('set', 'dimension1', 'Adblock False' );
	ga('send', 'event', 'adblock', 'false');

}
else
{
	ga('set', 'dimension1', 'Adblock True' );
	ga('send', 'event', 'adblock', 'true');
}
</script>
</body>
</html>

למען הסדר הטוב ואחידות הנתונים אנחנו שולחים את הדאטה הן כ-event והן כ-custom dimension, כאשר ה- dimension יספק תמונה אחידה על כללי משתמשי האתר וה- event יספק נתונים מספריים (לחצו על התמונות להגדלה).

adblock custom dimension adblock analytics events

בהתאם לכמות המבקרים שאינם נחשפים לפרסומות נוכל לגבש אסטרטגיה אלטרנטיבית לפנייה ללקוחות אלה, אם על ידי בקשה להזנת האתר לרשימה הלבנה של הגולש, אם על ידי שתילת פרסומות בקוד עצמו ולא במערכת ניהול הבאנרים, שימוש בפרסום מבוסס חוויה או כל אסטרטגיה אחרת שתגדיל את מעגל הנחשפים.

שאלה פתוחה, מה עוד שווה בדיקה?

ghostery blocking

הקוד שצירפנו כאן הוא בסיסי ביותר, אבל כזה שכמעט ולא ניתן לזיהוי על ידי חוסמי פרסומות או כל תוסף אחר והכי טוב, הוא פשוט עובד. בעזרת קודים אחרים אנחנו יכולים ליצור מאגר מידע גם על משתמשי תוספים אחרים, נניח Ghostery, תוסף סופר פופולארי שמאפשר לא רק לחסום פרסומות אלא כל קוד מעקב אחר, כולל זה של גוגל אנליטיקס. אז כמה ממשתמשי האתר שלנו משתמשים בו, כמה מהם לא יופיעו לעולם בדוחות האנליטיקס שלנו  ועד כמה זה מעוות את נתוני השימוש באתר?