פלאש – סוף

מותו של אדובי פלאש

פלאש (Adobe Flash) – מעמודי התווך של האינטרנט האינטראקטיבי מאז אמצע שנות ה-90, נופח את נשמתו לאיטו, ובקרוב ייעלם כמעט לגמרי מהדפדפנים שלנו ויפנה את מקומו לאט ובבטחה ל- HTML5.

מי   שקבע את תאריך התפוגה של פלאש היה מנכ"ל אפל המנוח סטיב ג'ובס, שכבר ב-2010 פרסם כי אפל לא תתמוך עוד בפלאש עקב צריכה מופרזת של חיי סוללה ובעיות נוספות. באותה שנה הפסיקה אפל לתמוך בפלאש בכל המכשירים הניידים שלה, ושנתיים מאוחר יותר הופסקה התמיכה גם במכשירים מבוססי אנדרואיד. זה היה סופו של הפלאש במובייל, אבל הדסקטופ הוא סיפור אחר, שם לחיי סוללה אין משמעות, אלא אם אתם משתמשים במחשב  נייד, כמו מרבית המשתמשים היום.

כעת גוגל מחדשת את תנועת ההתנגדות לפלאש עם הודעה כי גרסאות חדשות של כרום לדסקטופ לא יתמכו עוד בהצגת פלאש באופן מלא. אלגוריתם מובנה בדפדפן יחליט האם סרטוני הפלאש בכל עמוד באתר קריטיים מבחינת תוכן האתר (נאמר סרטון הדרכה אינטראקטיבי) או לא ממש קריטיים (נאמר באנרים מבוססי פלאש), ואלה שאינם מוגדרים כקריטיים פשוט לא יוצגו. גם כאן, המטרה המוצהרת היא חסכון בחיי הסוללה של המחשב הנייד שלכם, אבל לצד המטרה המוצהרת יש כנראה אחת קצת פחות – הרחבת השימוש בבאנרים מבוססי HTML5 על חשבון באנרים מבוססי פלאש.

החל מיום 14/07/2015 – פיירפוקס על כל גרסאותיו אינו תומך יותר בתצוגת Flash בכלל (לפחות עד שחברת Adobe תעדכן את כל פרצות האבטחה)firefox blocks flashבתוסף).

האינטרס של גוגל

גוגל בונה בשנים האחרונות סל מוצרי פרסום סביב טכנולוגיות HTML5, ויש לה סיבות טובות לעשות זאת. באנרים מבוססי HTML5 הם רספונסיביים מטבעם, מוצגים בכל מכשיר ובכל גודל מסך באופן מותאם, הם קלי משקל ויש להם יכולות שפשוט לא ניתן ליישם בבאנרים מבוססי פלאש.

כדי להרחיב את החשיפה לבאנרים ב-GDN גוגל רוצה שתעברו, שכולם יעברו לבאנרים HTML5 – באופן כזה החשיפה למוצרי הפרסום של החברה תגדל באופן משמעותי.

כדי לקדם את הרעיון הגו בגוגל את אתר richmediagallery.com – הכולל תבניות באנרים להורדה חינם (רובם מותאמים לתוכנת Google web designer), דוגמאות לקמפיינים של מפרסמים מכל העולם, סרטוני הדרכה מתקדמים ואפילו הסמכות מקצועיות שמקנות תעודה רשמית מגוגל. בהתאם – ניתן לשלב כיום באנרים HTML5 באופן אוטומטי ישירות מחשבון אדוורדס, ומשתמשים מתקדמים יותר יכולים להשתמש ב- DoubleClick Studio כדי ליצור ולהפיץ באנרים באמצעות רשתות DFA או DFP (בורסות הפרסום המתקדמות של גוגל למפרסמים גדולים או לאתרי תוכן גדולים, בהתאמה).

האינטרס שלך

באופן שהוא לא מובן מאליו, האינטרס של גוגל במקרה הזה זהה לאינטרס שלך כמפרסם. HTML5 מציע אפשרויות פרסום שפשוט לא היו קיימות עד כה, וזה נכון לא רק לרשת הפרסום של גוגל אלא לפרסום באינטרנט באופן כללי. מפרסמים שימהרו לאמץ את הפורמטים החדשים של הבאנרים צפויים להשיג יתרון על פני אלה שימשיכו להשתמש בבאנרים מהסוג הישן, כאלה שהגולש הממוצע כבר התרגל להתעלם מהם. מפרסמים אלה גם ייהנו מחשיפה מוגדלת לבאנרים שלהם במובייל, וכנראה גם יזכו ליחסי הקלקה גבוהים יותר תודות לממשק העשיר והחוויתי שמציעים באנרים מהדור החדש.

זה באמת הסוף?

במובייל, בהחלט. פלאש לא נתמך בשום מכשיר סלולרי מודרני, ולמעשה חדל להתקיים בסביבה הזו, אבל בדסקטופ הסיפור שונה, ופלאש בינתיים לא הולך לשום מקום. כן, בשנה הקרובה באנרים מבוססי פלאש אולי יפנו את מקומם לכאלה הבנויים ב-HTML5, אבל משחקים, בעיקר משחקים מורכבים יחסית עדיין ניתן לתכנת כמעט רק עם פלאש. ויש משחקי  פלאש, בעיקר אלה המשוחקים בפייסבוק, שעדיין מושכים קהל אדיר, וזו כרגע סיבת הקיום הכמעט בלעדית שיש לפלאש, וגם הסיבה ששום דפדפן בדסקטופ עדיין לא מעז להפסיק באופן מוחלט את השימוש בתוסף המיושן הזה.