חסימת פרסומות, אפל נגד גוגל ומה קורה עם יד 2

adblock ביד 2

עולם הדיגיטל רעש בשבוע האחרון עקב ההחלטה ההיסטורית של אפל לאפשר חסימת פרסומות במובייל במערכת ההפעלה החדשה של iOS9. מפתח זריז שהוציא אפליקציית חסימת פרסומות בתשלום מיהר להוריד אותה אחרי פחות מיומיים, למרות שהיא הפכה לאפליקציה הפופולארית ביותר בחנות של אפל, ואפשר רק לשער את כמות הרווחים שיכול היה לגרוף. גם כך, מיד לאחר ההסרה התייצבה אפליקציית חסימת פרסומות אחרת בראש האפליקציות בתשלום ב-iTunes

מאחורי ההחלטה  של אפל לאפשר חסימת פרסומות במובייל עומד כנראה הרצון לפגוע ברווחיות של גוגל, שמפעילה את רשת הפרסום המקוון הגדולה ביותר – GDN, למרות שקיימים חוסמי פרסומות שעובדים במידת יעילות כזו אחרת גם ב-play store של גוגל עצמה.

המהלך של אפל יצר כמעט לא מעט רעש בתעשיית הדיגיטל. הפרסום בדסקטופ הגיע לכדי מיצוי במידת מה, ואת הגידול בהכנסות רוצה גוגל, ולצידה יצרניות התוכן המובילות, ליצור באמצעות הפרסום במובייל שמטבעו הוא פולשני יותר. במובייל רשת הפרסום יודעת כמעט בוודאות את זהות המשתמש, את המיקום הפיזי שלו, את היסטוריית הגלישה שלו ונתונים רבים נוספים שמאפשרים ליצור פרסומות תפורות אישית. בנוסף, שטח התצוגה הקטן יחסית הפוך את הפרסומות לדומיננטיות יותר על המסך – מה שכנראה מטריד לא מעט משתמשים  – ולא בכדי. בשנים האחרונות החל מונח חדש לצוץ ברחבי הרשת – Malvertising או קיצור של malicious advertising – פרקטיקה שמאפשרת להאקרים לשתול פרסומות נגועות בקוד זדוני אל תוך רשתות פרסום של אתרים – גם בתוך ה-GDN של גוגל. למעשה, מחקר מהחודש האחרון מגלה שכמות הפרסומות הזדונית שילשה את עצמה בשנה האחרונה. בעוד שבדסקטופ קיימות תוכנות אנטי וירוס ואחרות שמסוגלות להתמודד ביעילות יחסית עם המפגע, הרי שבמובייל – בעיקר באנדרואיד – קיימות בעיות אבטחה משמעותיות ומעט מאוד אמצעי אבטחה יעילים. בנוסף, פרסומות יכולות לצרוך רוחב פס משמעותי ויש להן השפעה שלילית גם על חיי הסוללה, שני פרמטרים שאינם רלבנטיים לדסקטופ.

רוב המפתחים של חוסמי פרסומות מצדיקים את קיומם באמצעות אמירה כי הם חוסמים פרסומות פולשניות בלבד ולא את כלל הפרסומות. בינתיים, אתרי תוכן צריכים למצוא דרכים לייצר הכנסות שמקורן לאו דווקא בפרסומות פולשניות יותר ויותר. אתרים כמו יאהו או האפינגטון פוסט מתפרנסים לא רע בעיקר מפרסומות ווידאו, שירותים מתקדמים בתשלום, באנרים פה ושם וגם הרבה תוכן ממומן. הם גם מקצצים באופן משמעותי בעלויות הפקת התוכן באמצעות שיתופי פעולה נרחבים עם עשרות שותפי תוכן.

ובינתיים בישראל

לפני מספר חודשים כתבנו בבלוג הצנוע שלנו על הדרכים בהם יכולים אתרים להתמודד עם adblock plus ומקבילותיה בדסקטופ. באתר יד 2, כך זה נראה, החליטו – אולי באופן תקדימי בעולם כולו – לחסום את הגלישה באתר למי שמשתמש בתוספי חסימת פרסומות.  החלטה שנדמית תמוהה במיוחד כי ליד 2 מקורות הכנסה נוספים פרט לפרסומות והוא אינו נחשב לאתר תוכן, אלא לאתר בו התוכן מיוצר על ידי הגולשים (user generated content). נראה כי באתר מעלים ומורידים לסירוגין את הניסוי שהם עורכים על גולשים סוררים שחוסמים פרסומות, אבל נכון להיום מי שרוצה לצפות במודעות באתר לא יכול לעשות זאת מבלי לכבות את תוסף חסימת הפרסומות.

אין מודעות בשבילך!

עוד קצת על פרסומות זדוניות – תוספים לכרום

אחת הפרקטיקות המקובלות ביותר בעולם הפרסומות הזדוניות היא רכישת תוספי כרום נטושים שיש להם מעל 10,000 התקנות. אם בכל פעם שאתם לוחצים על קישור באתר כלשהו נפתחת לכם פרסומת באנגלית ולא ברור לכם למה בדיוק, הרי שהסיבה היא ככל הנראה תוסף כרום שהתקנתם פעם ושכחתם ממנו. חברות שזה תחום ההתמחות שלהן רוכשות תוספי כרום באופן סיטוני, מעדכנות את הקוד שלהם כך שכל לחיצה תפתח קישור לאתר אפיליאציה כזה או אחר ועוברות לתוסף הבא.

לגוגל אין כנראה כל דרך להתמודד עם הפרקטיקה הזו, ונראה שמומחי אפיליאציה תמיד יימצאו דרכים להרוויח עוד כסף על חשבון החברה.