גוגל אנליטיקס – זמן ביקור ממוצע ויחס נטישה

באופן כללי, גוגל אנליטיקס היא לא תוכנה מובנת במיוחד למשתמש הממוצע, אבל יש כמה הגדרות שמבלבלות את המשתמשים יותר מאחרות, שתיים מהן הן יחס נטישה וזמן ביקור ממוצע. הן מבלבלות מפני שעל פניו נראה שמדובר בשתי הגדרות מאוד פשוטות:

  • יחס נטישה = כמות המשתמשים שהגיעו לעמוד מסוים, צפו רק בו והלכו לדרכם
  • זמן ממוצע בעמוד = פרק הזמן הממוצע אותו בילו כלל המשתמשים בעמוד הזה (משך הזמן המצטבר של כל המשתמשים לחלק במספר הביקורים – sessions)

לכאורה נשמע פשוט, בפועל לא ממש.

קל יותר להתחיל עם יחס נטישה. ההגדרה של יחס נטישה כפי שנכתבה למעלה נכונה עקרונית, אבל יש כמה יוצאי דופן:

  • כל event וכל סוג אחר של analytics hit שהוגדר בעמוד יאפס את יחס הנטישה ויחשיב גם צפייה בודדת בעמוד כצפייה בעמוד נוסף ויפחית את יחס הנטישה בהתאם
  • אנליטיקס לא יודעת לחשב זמן שהייה בעמוד כל עוד נצפה עמוד אחד בלבד (עוד בהמשך), ולכן ייתכן והמשתמש קרא בעיון את הכתוב או צפה בווידאו במשך 25 דקות ורק אז יצא מהאתר. מבחינת אנליטיקס מדובר ב-bounce, מבחינת רוב האתרים מדובר בעמוד שמילא את מטרתו ולא אמור להיחשב כעמוד נטישה.
  • אתרי תוכן רבים משתמשים ב-auto refresh כדי לנפח כמות צפיות. פועל יוצא הוא שיחס הנטישה יורד בהתאם.
  • משתמש הגיע לאתר, שכח את לשונית הדפדפן פתוחה במשך 30 דקות או יותר (תרחיש רגיל לגמרי), חזר לאתר ואז ביצע רכישה או פעולה אחרת. ה-session המקורי שלו ייחשב כ-bounce אפילו שלא היה כזה בפועל.

חלק מהבעיות שפורטו כאן ניתן לפתור על ידי יישום events בעמוד כך יירשמו פעולות שונות של הגולש שיגרעו אותו מרשימת הנוטשים. Events כאלה יכולים להכיל, בין השאר את הפעולות האלה:

  • רישום event לאחר X דקות בעמוד באמצעות טיימר שיוגדר בקוד
  • רישום event לאחר גלילה עד למחצית העמוד (או כל חלק אחר בעמוד שיוגדר)
  • רישום event על פעולה רצויה אחרת שבוצעה בעמוד, למשל לחיצת לייק של פייסבוק, לחיצה להגדלת תמונת מוצר וכיוצא באלה.

לא מומלץ לרשום event כללי בעמוד עבור כל כניסה, כפי שעושים לפעמים וידג'טים מצד שלישי שמוטמעים באתר. וידג'טים כאלה, ביניהם כאלה שמעניקים תמיכה למשתמשים באתר (למשל live person), לפעמים יורים event באופן אוטומטי עבור כל כניסה לעמוד. ה-events האלה מורידים באופן מלאכותי את יחס הנטישה ומעוותים באופן משמעותי את נתוני האתר.

זמן ביקור ממוצע בעמוד או באתר

כאן העניינים כבר מתחילים להסתבך אפילו יותר.  משך הביקור הממוצע נמדד באנליטיקס בהתאם למעבר של המשתמש מעמוד לעמוד:

  • משתמש ביקר בעמוד X ואחרי 10 שניות עבר לעמוד Y
  • לאחר 20 שניות נוספות בעמוד Y עבר לעמוד Z
  • את עמוד Z הוא קרא בשקיקה במשך 20 דקות ויצא

לפי דוגמה זו, המידע שנשלח לאנליטיקס כולל את זמני המעבר בין עמוד X לעמוד Y ובין עמוד Y לעמוד Z.

כלומר זמן הביקור הממוצע של משתמש זה כפי שהוא יישלח לאנליטיקס עומד על 30 שניות (10 שניות בעמוד X ועוד 20 שניות בעמוד Y. עשרים הדקות הנוספות שבילה בעמוד Z הן בבחינת נעלם לאנליטיקס (כיוון שלא צפה בעמוד נוסף מעבר לו), אלא אם הוגדר event מתאים. ה-event המתאים בתרחיש זה הוא טיימר בקוד ששולח event אוטומטי לאנליטיקס באינטרוולים של 30 שניות למשל (הפתעות מעניינות בהקשר זה תמצאו למטה).

המצב גרוע אפילו יותר עבור משתמשים שראו רק עמוד אחד באתר. עבור גולשים אלה לא נשלח שום מידע על זמן השהייה בעמוד, אלא אם הוטמעו events כאלה ואחרים.  כלומר, אם לא הוטמע event בעמוד (או hit אחר של אנליטיקס) – כל הגולשים באתר שצפו בעמוד אחד בלבד נחשבים לא רק כ-bounce אלא גם כבעלי זמן צפייה ממוצע של אפס שניות. וזה נהיה גרוע אפילו יותר מזה.

יש חלונות פתוחים?

יהושע קורן (אנליטיקס נינג'ה) כתב לפני מספר חודשים פוסט מעמיק בנושא זמן ביקור ממוצע והתייחס שם לנקודה כאובה נוספת: הגולש אמנם נמצא בעמוד שלי, אבל העמוד פתוח בלשונית שכלל אינה פעילה, אף אחד לא צופה בה בפועל, וייתכן מאוד שהגולש יסגור את הדפדפן או הלשונית מבלי לצפות בעמוד עוד. אני לא מתכוון לחזור על הדברים הכתובים שם, או בפוסט המשובח שמפרט עוד בנושא מאת סימו אהבה (מומחהtag  manager  בעל שם בינלאומי, לא ידוע לי על קשר שלו לישראל בפרט או אהבה בכלל) ואשר כולל גם דוגמאות של קוד ליישום בפועל.

שני המאמרים המקושרים כאן יספקו לכם את המידע אודות משתמשים פעילים / לא פעילים (כאלה שהעמוד פתוח בדפדפן אך לא נמצא בפוקוס ולכן אינו פעיל באמת), כמות הזמן המצטברת שלהם באתר (לא ממוצעת) ועוד שפע נתונים שיש להם חשיבות לכל בעל אתר.

לשוניות יתומות

דוגמה לשתי לשוניות יתומות שפתוחות אצלי בדפדפן כבר חודשיים לקריאה עתידית

במאמרים אלה תמצאו כאמור את הפתרונות למדידה איכותית ומשופרת הרבה יותר מזו שניתן להשיג בהתקנת אנליטיקס סטנדרטית, אבל יש גם פתרונות פשוטים יותר מן המוכן.

פתרונות מוכנים מן הקופסה

מפתח עצמאי בשם Rob Flaherty פיתח שלושה תוספי אנליטיקס שימושיים למדידת זמן ביקור באתר כמו גם נתונים נוספים. שלושת התוספים שהוא מציע נכון להיום:

  • Riveted מאפשר למדוד זמני ביקור באתר לפי הפעולות שמבצעים המשתמשים בעמוד, תוסף זה עונה כמעט על כל צרכי מדידת הזמנים, למעט האתגר שבמדידת לשונית פעילה.
  • Scroll Depth מודד את מידת הגלילה של המשתמשים בעמוד
  • Screentime הוא תוסף שימושי נוסף שמודד כמה זמן נחשף כל אלמנט שתבחרו בעמוד בדפדפן של הגולש. התוסף שימושי במיוחד למדידת Ad Viewability ויכול לספק מידע רב ערך לבעלי אתרים שמוכרים פרסומות (אם הגולשים שלהם אכן נחשפים לפרסומות)

מטרת המאמר הייתה להראות עד כמה התקנה סטנדרטית של אנליטיקס לוקה בחסר  ועד כמה חלק מהנתונים שמוצגים בה נתפסים כאבסולוטיים, בעוד שהם רחוקים שנות אור מלהיות כאלה.

התקנה סטנדרטית של אנליטיקס מתאימה בדרך כלל לבעלי אתרים קטנים ופרטיים. מי שרוצה להפיק את המרב ממה שאנליטיקס מציעה צריך להשקיע ביצירת פתרון מותאם אישית לצרכיו ולצרכי האתר שלו, פתרון שיספק עוד נתונים שאינם זמינים בהתקנה סטנדרטית וישפר באופן משמעותי גם את המידע הכלול בדוחות הרגילים.