מהפכה בסיומות האינטרנט

בשנים הקרובות עולם ה-SEO בפרט והאינטרנט בכלל עתיד לעבור את המהפכה הגדולה ביותר בתולדותיו. אולי אנחנו מגזימים קצת:) אבל בכל זאת, מדובר בטלטלה של ממש.

החל משנת 2012 יוכל כל ארגון לרכוש סיומת אינטרנט עליונה (Generic Top Level Domain) בעלות חד פעמית של $185,000 (אם יש מתחרים על סיומת שאינה סימן מסחרי רשום, תתקיים מכירה פומבית והמחיר יעלה) ועוד עלות שנתית מתחדשת של  $25,000, זה הרבה כסף אבל יש לזה משמעויות מרחיקות לכת מבחינת קידום אתרים.

מה זו סיומת אינטרנט עליונה

עד היום, האינטרנט התחלק באופן כללי לשני סוגים של סיומות: סיומות מדינה (למשל co.il לישראל, com.au לאוסטרליה וכך הלאה) וסיומות כלליות שארגון האינטרנט הבינלאומי האחראי על סיומות (ICANN) עדכן מדי פעם. בין הסיומות האלה כולנו מכירים את .com, .org ויש גם סיומות חדשות יחסית כגון co.

בעבר ניסו ב-ICANN להוסיף סיומות ייעודיות כגון xxx לאתרי פורנו או mobi למכשירים סלולריים, אבל ללא הצלחה גדולה. למהלך הנוכחי שלהם יש סיכויי הצלחה גבוהים בהרבה.

החל משנת 2012, יכול כל ארגון בעל אמצעים לרכוש סיומת ככל העולה על רוחו, ולארגונים גדולים שחרדים לתדמית שהם באינטרנט יש סיבות טובות מאוד לרכוש סיומות כאלה. לפני מספר חודשים כתבנו על ניהול מוניטין ברשת של BP בעקבות כתם הנפט במפרץ מקסיקו. בעתיד, BP תוכל לקנות סיומת אינטרנט בשם BP או בשם oil ולנהל משם את כל הפעילות התדמיתית שלה ברשת וכך לשלוט על זרם המידע עליה. באופן דומה, חברה כגון מלונות הילטון תוכל לרכוש סיומת בשם hotels ולסגור אותו בפני כל המתחרים.

סיומת אינטרנט לא רק חברות מסחריות

ICANN יאפשר לרוכשים הפוטנציאליים לבחור איך להשתמש בסיומות שרכשו: הם יוכלו להיות סגורים אך ורק לבעלי הסיומת או פתוחים לרישום כמו כל סיומת אינטרנט רגילה. לפי הדוגמא למעלה, סיומת BP של החברה תשאר בוודאי סגורה ותוכל לשמש את החברה למגוון צרכים: החל מרשת אתרי משנה ועמודי נחיתה של החברה ועד לרשת אינטרהנט פנימית לשימוש העובדים.

במקרה של סיומת כמו hotels, התחרות תהיה קשה והמחיר יאמיר הרבה מעבר למחיר המינימלי של $185,000. התסריט הבא בהחלט עשוי להתברר כאפשרי במקרה של סיומות כגון hotels או סיומות אטרקטיביות אחרות:

  • חברה כגון מלונות הילטון או ענקית מלונאות דומה תרצה את הסיומת כדי לשלוט בתוצאות החיפוש של גוגל עם כתובת כגון אלה ורבות אחרות שיפנו אך ורק לאתרים של רשת הילטון:
    • hilton.hotels
    • newyork.hotels
  • מאידך, גוף מסחרי עתיר ממון, למשל חברות אינטרנט גדולות כמו יאהו, מיקרוסופט או אפילו שחקניות משמעותיות בשוק הדומיינים הנוכחי ירצו לעצמן את הסיות בדיוק מאותה סיבה, אבל כדי למכור כמה שיותר כתובות לכמה שיותר יזמים קטנים שיקימו אתרים מתחרים. רשם הסיומת יהפוך לרשם אינטרנט לכל דבר ועניין, ויוכל למכור כתובות לסיומת שלו בכל עלות שיבחר ולכמה אנשים שירצה, ובמקרים של סיומות אטרקטיביות, ניתן יהיה להפוף את הסיומת לעסק אינטרנטי רווחי.

מה בין סיומות אינטרנט לבין קידום אתרים

הסיומות הישנות עוד לא מתות, אבל מקדמי אתרים (אנחנו) צריכים להתחיל להתכונן ליום שבו הכתובת www.hilton.hotels תהיה אולי רלבנטית יותר מהכתובת www.hilton.com ותכיל תחתיה את כלל פעילות האינטרנט של מותג כלשהו. גם האלגוריתם של גוגל יצריך שינוי, אבל לפחות לשנתיים שלוש הקרובות, כל זה בגדר ספקולציה בלבד. את ההשפעה האמיתית נראה, כנראה, לא לפני שנת 2013-2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה