פייסבוק כמנוע חיפוש

בימים האחרונים נפוצות באינטרנט הרבה שמועות על הכוונות של פייסבוק להשיק מנוע חיפוש פנימי שיציב תחרות של ממש לגוגל. התוכנית הזו מצטרפת למאגר השאלות והתשובות שהחברה בונה בעזרת הגולשים, ושאמור להתחרות בעיקר ביאהו תשובות ושירותים מקבילים שזוכים להצלחה אדירה בחו"ל, בעיקר מייצרים כמויות אדירות של תנועה אורגנית, אליה מכוונת עכשיו גם פייסבוק.

את המהומה האחרונה התחיל אתר All Facebook שמסקר באופן שוטף את המתרחש ברשת החברתית. הפוסט שפרסם האתר (שנכתב במקור בתור Link Bait – כלומר ליצור פרובוקציה שתייצר קישורים נכנסים, כמו זה שהוא מקבל מאיתנו…) קיבל את הכותרת "Facebook Unleashes Open Graph Search Engine, Declares War On Google" וכבר זכה לעשרות אזכורים באתרים מובילים בעולם ואפילו לתגובה רשמית מצד פייסבוק (שכרגע מכחישה את רצונה להתחרות בגוגל בשוק החיפוש).

מה שהצית את הדיון מלכתחילה היה שדרוג קל שעבר מנוע החיפוש של פייסבוק כבר לפני חודשיים, אבל חמק מתחת לרדאר של רוב הגולשים. השינוי האמור מציג בתוצאות החיפוש הפנימיות (לא אלה שקשורות לתוצאות מהאינטרנט שמציג מנוע החיפוש בינג  – המשולב בפייסבק כבר מזמן) אתרי אינטרנט העושים שימוש בפלטפורמת Open Graph של פייסבוק ובעיקר בכפתור לייק.

מנוע החיפוש של פייסבוק

התמונה הבאה ממחישה כיצד אתרי אינטרנט מתחילים להשתלב בתוצאות החיפוש של פייסבוק בהסתמך על שילוב של כפתור לייק + Open Graph. חיפוש אחר המילה "פארמוויל" מציג כעת גם קישורים ישירים (לראשונה אי פעם בפייסבוק )לאתרי אינטרנט בהם מוטמע כפתור לייק ובעלי תוכן רלבנטי לחיפוש (במקרה הזה שתי כתבות מגלובס).

חיפוש בפייסבוק

מנוע החיפוש של פייסבוק

קידום אתרים בפייסבוק

אם פייסבוק תמשיך לצמוח בקצב הנוכחי ותשכיל לשמור על מאגר המשתמשים העצום שלה, יש סיכוי לא רע שבעתיד הקרוב נצטרך להתרגל למונח חדש: פייסבוק SEO, קידום אתרים בפייסבוק. נכון להיום, הקפי החיפוש בפייסבוק עדיין זניחים ביחס למנועי חיפוש אחרים (בוודאי בהשוואה לגוגל), ואנשים משתמשים בו בעיקר כדי למצוא אנשים אחרים, אבל זה עשוי להשתנות אם בפייסבוק ישיקו אפליקציית חיפוש ייעודית. אפליקציה כזו עשויה להתנגש עם גוגל בכל החזיתות: דירוגי מוצרים, שירותים, אתרי אינטרנט על פי כמות לייקים ולא לפי כמות קישורים נכנסים (כמו בקרה של גוגל).

התשובה של גוגל?

גוגל השיקה לאחרונה כלי חדש – Rich snippets – שמאפשר לקבל מידע נוסף מתוך תוצאות החיפוש. הכוונה של גוגל היא לייצר תוצאות חיפוש יותר אישיות, במקביל, החברה מקדמת בשנה האחרונה במלוא העוצמה את תוצאות החיפוש המותאמות אישית (היסטוריית חיפוש) כדי להעניק חוויית חיפוש אישית ובעיקר כדי להציג עבורך מודעות רלבנטיות יותר (עליהן נכתוב בעתיד, יחד עם אופציית Remarketing של מודעות).

Google rich snippets

תצוגה עשירה של גוגל

אם תחליט פייסבוק להשיק בעתיד מנוע חיפוש ייעודי, יש לה יתרון עצום על פני גוגל בתחום החיפוש האישי, שכן יש בידיה מידע מקיף הרבה יותר על המשתמשים שלה. בנוסף, פייסבוק יכולה בקלות לספק מידע רלבנטי בהרבה מזה שגוגל יכולה להציג בעזרת Rich snippets או החיפוש האישי.

פייסבוק מנסה לכבוש גם את תוצאות החיפוש של גוגל

לצד המהלך המדובר של מנוע חיפוש, פייסבוק מייצרת לאחרונה מאגר מידע עצום שנבנה בעזרת הגולשים הנאמנים של האתר (שכבר תרגמו אותו חינם, ללא תמורה מפייסבוק, לעשרות שפות). מאגר המידע של פייסבוק: Facebook Questions מזמין גולשים לכתוב שאלות ותשובות שיופיעו באתר כעמודים החשופים למנועי חיפוש. כפי שכבר כתבנו כאן, כיום שולחת גוגל כמויות אדירות של תנועה אורגאנית לויקיפדיה (על ערכים מקצועיים) ולאתר יאהו תשובות בגל מה שקשור לחיפושים יומיומיים הכתובים בשפה פשוטה (לא בעברית) ופייסבוק רוצה נתח מהעוגה הזו. אם התוכנית של פייסבוק תצא לפועל, היא תיחשף לעולם חדש של גולשים ולכמות אדירה של תנועה אורגנית מגוגל, שבתורה תגדיל באופן משמעותי את הכנסות החברה ותגדיל את קהל המשתמשים שלה.

  • הרשמה לפייסבוק שאלות (לא קיים בעברית)

מילים אחרונות

פייסבוק עדיין רחוקה מאוד מלאיים על ההגמוניה של גוגל בשוק החיפוש, אבל לראשונה מזה עשור נראה שהיא החברה היחידה שאולי תצליח היכן שמיקרוסופט, יאהו ורבות אחרות נכשלו. פייסבוק עצמה לא מסתירה את רצונה להגיע למיליארד גולשים רשומים ולהתוות מחדש את הקישוריות באינטרנט באמצעות אנשים ולא באמצעות אלגוריתם, מתוחכם ככל שיהיה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה