גוגל פלוס, הרשת החברתית של גוגל

האם הפעם זה יצליח לה? גוגל חושפת רשת חברתית חדשה משל עצמה בשם גוגל פלוס (גוגל+) שלפי החברה אמורה להיות שירות משלים לשאר הכלים שגוגל מציעה לגולשים כגון מנוע החיפוש, גוגל דוקס, ג'ימייל ושירותים רבים אחרים. בשלב הזה גוגל מאוד נזהרת מלהכריז על מלחמה גלויה נגד הפלטפורמה של פייסבוק ומכריז על גוגל פלוס כעל ניסוי כלים שישתלב בהדרגה בשאר מוצרי החברה.

בשנים האחרונות לא ממש הולך לגוגל עם הדבר המוזר הזה שנקרא רשתות חברתיות, מהכישלון המתמשך של הרשת החברתית הוותיקה ביותר שלה  orkut עבור דרך שירות גוגל ווייב שגווע לאיטו ועד גוגל באזז שהיה אחד המוצרים הכושלים והבוסריים ביותר שהשיקה גוגל אי פעם. בניגוד למוצרים האלה, גוגל פלוס מתחיל את דרכו לאט, לאט כגרסת בטא סגורה למשתמשים שאמורים לתת פידבק לפני השקה רשמית – בניגוד לבאזז שעלה לאוויר כמעט בלי הודעה מוקדמת, פלש לפרטיות של משתמשי ג'ימייל לא מעטים ועורר לא מעט מחאות באינטרנט.

נכון לעכשיו, אף אחד בגוגל וגם לא מחוץ לגוגל לא סבור שיש מקום לרשת חברתית חדשה, בוודאי לא כזו שתחליף את פייסבוק על 700 מיליון המשתמשים הפעילים שלה. במקרה הטוב ביותר, וכזה שאליו כנראה שואפת גוגל, הוא להפוך לרשת חברתית נישתית אלטרנטיבית כמו רבות אחרות דוגמת לינקדאין לקשרים חברתיים או Quora כרשת חברתית לתשובות ושאלות של מומחים, בעיקר בתחומי הטכנולוגיה.

לא משנה מה המטרה של גוגל והאם פייסבוק נמצאית על הכוונת, הסיבה העיקרית לפתיחת של רשת חברתית נוספת נועדה לשפר את תוצאות החיפוש שהם העסק העיקרי והרווחי ביותר של גוגל מאז הקמתה. סימנים חברתיים, Social Signals, הם משהו שגוגל לא הצליחה לשלב באופן מוצלח, אם בכלל, באלגוריתם החיפוש שלה – וזאת בשעה שמנוע החיפוש המתחרה בינג של מיקרוסופט כבר עושה באופן מוצלח תודות להשקעה של מיקרוסופט בפייסבוק לפני מספר שנים. הרצון העיקרי של גוגל לשלב סימנים חברתיים בתוצאות החיפוש נובעות כנראה מהתסכול הגדול של גוגל עצמה ושל בעלי אתרים בכל העולם מהיעילות של קישורים כסממן העיקרי המשפיע על מיקומים בתוצאות החיפוש גוגל. כבר היום גוגל משתמשת באינספור דרכים מתוחכמות יותר ופחות שאינן מאפשרות לאנשי קידום אתרים לעקוב ביעילות אחר מיקומים של אתרים במקומות שונים בעולם, ואפילו לא במדינה מסויימת עקב התאמה אישית הולכת וגודלת שמציגה תוצאות חיפוש מותאמות לכל אדם בנפרד (התאמה שזוכה לביקורת רבה בעולם, גם על פייסבוק וגם על גוגל שמראות לכל גולש נתונים הנשלטים על ידי אלגוריתם – מומלץ בחום לקרוא את הפוסט הבא בנושא ואת הסרטון הבא שמצורף אליה)

גוגל פלוס כרשת חברתית לא באה כמוצר בלתי תלוי. עוד לפני שיצטרפו אליה מיליוני חברים, אם בכלל, היא תלויה קודם כל בהצלחתו של כפתור גוגל +1 שהוטמע במנוע החיפוש לפני כחודש. האם מספיק גולשים רשומים המחוברים לגוגל ילחצו על גוגל +1 לאתרים או מתוך תוצאות החיפוש כדי לייצר מסה קריטית שיכולה להשפיע על מיקומים? זו שאלה שקשה לענות עליה, וכמו עם פרופילים מזוייפים בפייסבוק היא מזמינה הצפה של פרופילים בגוגל שמיוצרים רק ללחוץ עוד ועוד על +1 לצרכי SEO. גוגל מנסה להילחם בתופעה הזו מראש על ידי העדפת פרופילים מבוססים, בעלי וותק ועם פעילות רציפה, אבל לא בטוח שזה יספיק מול אנשי קידום אתרים נלהבים במיוחד.

לכפתור +1 של גוגל כמה מינוסים נוספים: מול הפופולאריות של כפתור לייק של פייסבוק לאתרים הוא יתקשה להתמודד, ועד שגוגל פלוס לא תוכיח את עצמה כמוצר בר קיימא, רוב בעלי האתרים לא יטרחו להוסיף את כפתור +1. הכפתור עצמו כפי שהוא מופיע לצד תוצאות החיפוש זה כבר ממש רעיון לא מוצלח, שכן דירוג של אתר עוד בטרם נכנסת אליו מזמין הונאות במקרה הרע ואי דיוקים משמעותיים במקרה הטוב.

האם ישפיעו כפתור +1 וסימנים חברתיים מגוגל פלוס על תוצאות החיפוש?

התשובה היא חד משמעית: כן. וגוגל כבר אומרת את זה בעצמה. איך הם ישפיעו, את זה, כרגיל עם גוגל, כנראה לא נדע לעולם. מה שבטוח זה השינוי יהיה מוטה, כמעט כרגיל, לטובתם של ארגונים גדולים ומותגים ידועים שבכוחם לייצר תוכן אטרקטיבי וויראלי מושך לחיצות +1 על בסיס קבוע לעומת עסקים קטנים שאינם מסוגלים להעסיק יועצי אינטרנט חיצוניים ומתקשים למצוא את הזמן כדי להכשיר את עצמם ככאלה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה