גידול בנתח הפרסום של פייסבוק

שירות גוגל+ צובר עוד ועוד שבחים ומשתמשים פעילים, נכון לשבוע האחרון מספרם עומד על 20 מיליון בערך. אי אפשר לדעת, אולי עוד חמש שנים גוגל+ תהיה הרשת החברתית הגדולה בעולם בעוד פייסבוק תשכח כמו שקרה למייספייס. בינתיים בכל אופן, פייסבוק היא עדיין הרשת החברתית הגדולה בעולם, ובהפרשים עצומים. בשלב הזה עיקר המשתמשים של גוגל+ הם אנשי טכנולוגיה ומעריצי המותג, ורוב המצטרפים החדשים לא ממש פעילים ברשת החברתית החדשה.

לצד הפעילות הגדלה של גוגל+, מתרבים הדיווחים דווקא על גדילה מואצת של פייסבוק בתחום הפרסום. מחקר שמתפרסם השבוע מראה כי מותגים וחברות גדולות מגלים העדפה לפרסום אישי בפייסבוק על פני כל מדיה אינטרנטית אחרת, כאשר מחירי פרסום בפייסבוק מאמירים וקופצים בשנה האחרונה ב-45% עבור פרסום מבוסס קליק (CPC) ו-74% לפרסום מבוסס חשיפה לאלף צפיות (CPM). באופן כללי, המותגים הגדולים מעדיפים את החשיפה הממוקדת לפי פרופיל שמעניק פייסבוק לעומת פרסום לצד חיפושים רלבנטיים של גוגל.

אז כאמור, קצת מוקדם לדעת מי יהיה המנצח במלחמת הרשתות החברתיות. רבים סבורים שפייסבוק פשוט גדולה מדי בשביל גוגל פלוס – או כל רשת חברתית אחרת, ואחרים חושבים שלגוגל פלוס יש סיכוי לא רע להפוך, לפחות בהתחלה, לרשת חברתית אלטרנטיבית שמספקת למנוע החיפוש את הסימנים החברתיים שכל כך חסרים לו. גם אם גוגל תפתח API למפתחים חיצוניים, בשלב הזה לא יהיו קופצים רבים שיקדישו זמן וכסף לפיתוח אפליקציות חיצוניות לפלטפורמה שעתידה לא ממש ברור.

רק כדי להבין עד כמה העתיד של גוגל פלוס לא ברור, אפשר להזכיר כי השבוע הכריזה גוגל על סגירת גוגל לאבס (מעבדות גוגל) אחד השירותים הוותיקים ביותר שלה שהראה לכל העולם עד כמה החברה ממוקדת חדשנות ויצירתיות. סגירת גוגל לאבס, לצד הסגירה של שירותים רבים אחרים כגון פרוייקט סריקת העיתונים, מעידה על כך שהחברה, בהנהגתו החדשה / ישנה של לארי פייג', רוצה להיות רזה וממוקדת יותר במנועי הצמחיה העיקריים שלה, ולא בפרויקטים צדדיים שאולי נראים סקסיים על הנייר אבל לא מייצרים אפיקי הכנסה חדשים – ראו ערך מכונית רובוטית, פרויקט החלל של גוגל, המוזיאון המקוון ועוד מיזמים צדדיים שהקשר שלהם לליבת הפעילות של החברה אפסי.

אפשרויות פרסום אחרות – יוטיוב

לצד פייסבוק וגוגל, אופציית הפרסום הרלבנטית ביותר עבור מותגים גדולים היא אתר הסרטונים יוטיוב. פרסום ביוטיוב אפשרי הן למפרסמים קטנים והן למפרסמים גדולים. כמו פייסבוק, גם יוטיוב מציעה למפרסם הגדול בעל התקציב הפתוח אפשרויות פרסום ממותגות בעלויות גבוהות, לדוגמא ערוץ וידאו ממותג אישית. יוטיוב, בבעלות גוגל כמובן, מעדיפה מותגים גדולים (והם כרגע מעדיפים את פייסבוק כאמור) עם תקציבים גדולים, אבל דווקא מנוע החיפוש של גוגל מניב את רוב הרווחים שלו מבעלי עסקים קטנים ובינוניים ולא ממותגים גדולים.

ערוץ ממותג ביוטיוב

יוטיוב מספקת אפשרויות פרסום מתקדמות למפרסמים גדולים

אז יוטיוב היא פלטפורמה אידיאלית לבעלי תקציבי פרסום גדולים אבל היא גם אתר הוידאו והסרטונים הגדול ביותר בעולם והקלף שעשוי להתברר כקלף המנצח של גוגל בקרב הרשתות החברתיות. אם, למשל, גוגל תחליט מחר לחסום שיתוף סרטוני יוטיוב בפייסבוק, הרשת החברתית הזו עלולה למצוא את עצמה בבעיה גדולה – גדולה מאוד, וכזו שבהחלט יכולה לגרום לנטישת משתמשים המונית לכיוון של גוגל פלוס – בו עדיין אין פרסומות בכלל.

אבל ספק אם מהלך אגרסיבי כזה בכלל עומד לרשות גוגל, שכבר נחקרת בלא מעט מדינות בהקשר לחוקיות המונופול שלה בתחום החיפוש. חסימת אתרים סלקטיבית היא מדיניות שנוקטות מדינות כמו סין, אם גוגל תגביל סלקטיבית את משתמשי פייסבוק משימוש ביוטיוב, זה עלול להתגלות כבומרנג שיפגע בעוצמה לא מבוטלת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה