מסחר אלקטרוני במובייל, האם זה אפשרי?

הגולשים זונחים את הדפדפן השולחני לטובת גלישה במובייל. זה כבר לא טפטוף, אלא שטף של ממש שהסיבות לו רבות ומגוונות. רק מספר ימים הוציאה גוגל הודעה לעיתונות כי בעשר מדינות לפחות, כמות החיפושים במובייל ובטאבלט עברה את כמות החיפושים המבוצעים במחשבים שולחניים וניידים וגם בישראל אנחנו רואים מגמה דומה.

ברוב התחומים, גלישה במובייל הפכה לחלק בלתי נפרד מחייהם של רוב אנשים. רבים צורכים את מנת החדשות היומית שלהם באמצעות המכשיר הנייד, אחרים משחקים באפליקציות (ואף מבצעים בהן רכישות) ובאופן כללי גולשים במובייל כמעט באותו אופן בו הם גולשים באמצעות המחשב הנייד או הדסקטופ שלהם. תחום אחד בכל זאת נבדל, והוא נבדל באופן משמעותי: איקומרס, או מסחר אלקטרוני במובייל, הוא תחום שכמעט ואינו קיים עבור המשתמשים. הם יבדקו מוצר באמצעות המכשיר הנייד, אבל רכישה בפועל תתבצע כמעט תמיד במחשב השולחני.

למרות שרוב האתרים הגדולים כבר עשו את ההתאמות הנדרשות, אם באמצעות בניית אתר מובייל או אתר רספונסיבי, הרי שהמשתמשים פשוט לא מורגלים לחוויית הרכישה במובייל שהיא בדרך כלל מסורבלת משמעותית ביחס לחוויה המקבילה בדקסטופ.

טראפיק לפי פלטפורמה מכירות לפי פלפורמה

פיצוח נוסחת המכירות במובייל

ראשית צריך להתאים את הציפיות למציאות. יש מוצרים ושירותים שקל יותר למכור במובייל (או בדסקטופ) מאשר אחרים. קל יותר למכור מוצרי אופנה וטיפוח, מאשר מוצרי ביטוח למשל. קל יותר למכור שירות או מוצר בעלות חד פעמית מאשר שירות או מוצר שנמכרים בחבילה עם תשלום חודשי קבוע. קל יותר למכור מוצר שמצריך מהגולש מילוי פרטים מינימליים מאשר תהליך מכר מורכב שדורש מילוי של פרטים רבים.

פיצוח הנוסחה דורש הליך מכר קל ואינטואיטיבי ככל האפשר, מבחני A/B (או multivariate) על כל אלמנט אפשרי בעמוד – בעיקר כפתורי ההוספה לסל וההזמנה – ותיקון והתאמת האתר לפי החסמים של הגולשים כפי שהם מתגלים במבחני ה-A/B. מבחנים כאלה ושינויים דומים יידרשו לא רק בתהליך המכר עצמו אלא גם בעמודים המקדימים דוגמת עמודי המוצר תוך מדידה ושיפור יחס המרה שהם מייצרים לעמודי המכר.

מובייל כשלב ראשון ב-Funnel המכירה

רוב הגולשים ייחשפו לראשונה למוצר או לשירות שלך באמצעות המכשיר הנייד שלהם. לאותה חשיפה ראשונה ואותו רושם ראשוני יש השפעה מכרעת על החלטת הרכישה בהמשך. קיימות מספר גישות שונות בהקשר זה, מעבר לעיצוב מוקפד או מסר חד וברור (שהם בגדר חובה בפני עצמם) המקובלת ביותר לשימוש היא תצוגה דומה לאפליקציה והגשת תוכן ייעודי עבור גולשי מובייל, כלומר לא רק התאמת התצוגה לגודל המסך עם עיצוב רספונסיבי, אלא הצגת תוכן שמותאם אף הוא, בטכניקת dynamic serving.

הנה שתי דוגמאות לעמודים המשתמשים בטכניקה כזו, כך האתרים נראים לאחר כניסה במובייל, כאשר אמזון שמה דגש מיוחד על דירוג הגולשים ועל הורדת האפליקציה הייעודית, שם כאמור אפשרות הרכישה נוחה יותר.

amazon dynamic serving

avis dynamic serving

והנה האתר של אוויס בגרסת הדסקטופ:

avis desktop site

דירוג מוצרים וביקורות משתמשים

אין עוד מרכיב מכריע כל כך על החלטת הרכישה מאשר דירוגי מוצר וביקורות גולשים, למרות שכל כך קל לעשות מניפולציות על מרכיבים אלה. אתר Yelp למשל נחשב לאחד מהאתרים השנויים ביותר במחלוקת בארה"ב – שם אנשים נוהגים לאיים תדיר על נותני שירות בביקורת רעה אם לא יקבלו את מבוקשם, בעוד שאתרים רבים נוספים, גוגל ואמזון בראשם, שוקדים כבר שנים על שכלול שירותי הביקורת והדירוג שלהם.

לשילוב של דירוגי גולשים וביקורות גולשים עשויה להיות השפעה חיובית על נתוני המכירות במובייל ובכלל, אך רק כאשר הם מוטמעים כראוי ועוברים סינון ידני קפדני.

צריך אפליקציה או לא צריך אפליקציה

עבור הרוב המכריע של העסקים התשובה ברורה: לא צריך אפליקציה. הסיכוי שמשתמש יוריד אפליקציה רק כדי לבצע רכישה חד פעמית הוא קלוש עד בלתי קיים, אלא אם מדובר במותג בינלאומי ענק דוגמת אמזון או Air BNB. מרבית העסקאות המבוצעות באפליקציות כולל את ענקיות המסחר האלה וחברות משחקים בינלאומיות דוגמת Super Cell, עבור אתרי מסחר קטנים / בינוניים לרוב אין הצדקה בפיתוח אפליקציית מסחר ייעודית, אלא אם היא מציעה שירותי ערך מוסף נוספים מעבר למסחר, למשל עדכונים שוטפים והתראות על שינוי במחירי המוצרים וכו', וגם אז הכדאיות מוטלת בספק בעיקר לאור העובדה ש-push notifications עושים את דרכם גם לדפדפן.

בחירת פלטפורמת מסחר אלקטרוני

כפי שכבר כתבנו בעבר, מג'נטו היא מערכת המסחר האלקטרוני הנפוצה והטובה שקיימת היום בשוק. כפועל יוצא, פיתוח תבניות רספונסיביות עבור מג'נטו הוא תחום תחרותי במיוחד שאנו גאים להוביל אותו בשוק המקומי. משום כך, הבחירה במגנ'טו לבניית האתר שלך היא הבחירה הטבעית ביותר, וגם זו שתשתלם יותר לטווח הארוך.

מאחר והשוק עדיין מסתגל למעבר למובייל וכך גם הלקוחות הפוטנציאליים, אפשר להניח די בבטחה שגם אחוזי המסחר האלקטרוני במובייל יגדלו בשנים הקרובות באופן משמעותי. QVC למשל, ענקית קמעונאות אמריקנית, דיווחה כי ברבעון הראשון של 2015 חצה מספר הרכישות באתר שלה באמצעות סמארטפונים את קו חמישים האחוזים, מספר שרבים היו מייחלים לראות עשירית ממנו.