אינטרנט לווייני, העתיד לפי SpaceX (וגוגל)

חללית נושאת לווין

המאמר הזה לא קשור ל-SEO, CPC, בניית אתרים או שיווק באינטרנט באופן כללי. המאמר הזה בא להשתאות לנוכח הדומיננטיות של גוגל באינטרנט, כזו שרק צפויה לגדול בעתיד הקרוב.

לפי נתונים עדכניים, יש כיום בערך 3 מיליארד משתמשי אינטרנט בכל רחבי העולם, פחות מחצית האוכלוסייה הגלובלית. גוגל, ולא רק היא, רוצה להגדיל את מספר משתמשי האינטרנט באופן משמעותי מסיבות ברורות: בסיס משתמשים גדול יותר משמעו יותר הכנסות מפרסומות, שמהוות כ-90% מסך ההכנסות של גוגל. בשבוע האחרון השקיעה גוגל מיליארד דולר ב-SpaceX, מיזם האינטרנט הלווייני של אילון מאסק ממייסדי פייפאל ויזם אינטרנט סדרתי. המטרה – תוך חמש עשרה שנה להקיף את העולם באלפי לוויינים המשייטים בגובה נמוך ומספקים אינטרנט מהיר (מאוד) לכל דורש.

גוגל לוטשת עיניים לתעשיית הטלקום מזה זמן מה. יש לה את מערכת ההפעלה למובייל הנפוצה ביותר בעולם, היא משמשת כספקית אינטרנט בקו אולטרה רחב בכמה ערים גדולות בארה"ב, היא השתעשעה עם מוטורולה כיצרנית טלפונים ויש לה שירותי הודעות ושיחות חינמיות באמצעות גוגל פלוס. גוגל לוטשת עיניים לא רק לתעשיית הטלקום אלא גם פוזלת לתעשיית הרכב עם אנדרואיד למכוניות וכמובן המכונית האוטונומית. בנוסף, החברה הכריזה לאחרונה כי היא מתכוונת לכבוש בקרוב נתח שוק משמעותי ממיקרוסופט בתחום תוכנות פריון העבודה לארגונים.

אבל מבין שלל התוכניות הגרנדיוזיות של גוגל, נראה שפרויקט האינטרנט הלווייני הוא המסקרן ביותר וכזה שיש לו נגיעה לכל אדם על פני כדור הארץ. במידה והפרויקט אכן יקרום עור וגידים, יש לו הפוטנציאל לשבש (Disrupt) את כל תעשיית האינטרנט העולמית, ולהעביר מן העולם את הקונספט הנוכחי של ספקיות אינטרנט ותשתית. אם כל אדם על פני כדור הארץ יוכל להתחבר למיזם האינטרנט של גוגל ו- SpaceXבמחיר נמוך ובמהירויות גבוהות במיוחד, עתידן של ספקיות האינטרנט הקווי נראה כלא יציב, בלשון המעטה. נכון שהמיזם עדיין בשלב ראשוני ביותר, אבל השקעה של מיליארד דולר ומעורבות אינטנסיבית של גוגל, עשויות להאיץ אותו באופן משמעותי. תאוצה נוספת יוכל לספק המיליארד ריצ'רד ברנסון באמצעות קבוצת Virgin שיחד עם Qualcomm השקיעה סכום לא ידוע בסטארטאפ OneWeb, שמתיימר אף הוא להעלות מאות לוויינים למסלול נמוך מסביב לכדור הארץ ולספק אינטרנט לכל דורש. במידה ושני הפרויקטים הנפרדים יאוחדו, מידת ההיתכנות שלו תגדל משמעותי וקצב הפריסה יתקצר בהתאם.

גוגל בכל מקום

רוב האנשים לא ממש מבינים עד כמה מעורבת גוגל בחיים האישיים והפרטיים שלהם ואת כמות המידע העצומה שיש לגוגל עליהם. חלק לא מבוטל מן הגולשים עדיין סבור שמחיקת היסטוריית הדפדפן תמחק גם את החיפושים שלהם מגוגל, חלקם אולי ייבהלו כאשר יביטו בהיסטורית החיפוש שלהם  בגוגל, במקום בדפדפן. אנדרואיד מותקנת כיום על כמיליארד מכשירי מובייל ברחבי העולם, אבל התוכניות של גוגל למערכת ההפעלה הזו מרחיקות לכת: שליטה עולמית לא רק במובייל אלא גם במחשוב לביש, מערכות הפעלה למכוניות, הסלון הביתי עם Android TV ועוד ועוד – המשמעות, גוגל יודעת את מקום המצאם המדויק בכל רגע נתון של מיליארד אנשים ויותר. גוגל שולטת בכ-80% משוק החיפוש העולמי, במדינות מסוימות בהן אין אלטרנטיבה מקומית כגון ישראל השליטה מגיעה כמעט ל-100% מסך שוק החיפוש. כל יום מתבצעות בגוגל למעלה מ-3.5 מיליארד שאילתות והמספר רק עולה מדי שנה – גוגל מנתחת את הנתונים לא רק עבור משתמשים רשומים אלא עבור כל מי שמחפש, התוצאה היא כנראה מאגר המידע הסמנטי הגדול בהיסטוריה. Gmail הוא שירות הדואר האלקטרוני הפופולרי ביותר בעולם, עוברות בו עשרות מיליוני הודעות ביום, את כולן קוראת ומנתחת גוגל כדי להתאים לשולחים ולמקבלים מודעות פרסומיות, על הדרך גוגל גם יודעת להבדיל בין פרופילים של אנשים אמיתיים לפרופילים בדויים לפי כמות שירותי גוגל המחוברים, כמה הודעות יוצאות ונכנסות יש לנו, מה המעגל החברתי שלנו ועוד.

יש לגוגל עוד שני שירותים "צנועים" – אדוורדס ואנליטיקס שיחד מרכזים את מאגר הפרסומות הגדול ברשת בכל תחום ואת כלל המידע על חלק מכריע מהטראפיק באינטרנט. הדעות חלוקות באשר לשימוש שגוגל עושה במידע הזה, בייחוד במקרה של אנליטיקס, אבל המידע במאגרי הנתונים שלה וחשוף אך ורק לאנשיה. כמעט ושכחנו את הדפדפן כרום, הדפדפן הנפוץ ביותר בעולם (בעיקר תודות לאנדרואיד) שגם היסטוריית החיפושים בו נשלחת לגוגל (אלא אם כיביתם את האפשרות הזו) ואת גוגל Docs ואת כרום קאסט וכל שאר השירותים האחרים, רובם בחינם (אבל לא באמת) שמרכיבים את אחת החברות החזקות והמשפיעות בהיסטוריה (ועוד לא הזכרנו את העניין המיוחד שיש לה ברובוטיקה).

מידה של פרטיות

מטרת הרשימה הזו היא לא להפחיד, אלא רק ליצור הבנה על מידת מעורבותה של גוגל באינטרנט והדומיננטיות שלה כמעט בכל תחום אונליין. גוגל לא עושה שימוש במידע אישי על משתמשים פרטיים אבל כאשר היא נדרשת לכך על פי חוק, היא כן מסגירה לרשויות מידע חסוי (כמו גם פייסבוק, מיקרוסופט, אפל ואחרות). כל המידע כולו מוקדש לשם יצירת פרסום מותאם אישית לגולש באמצעות טכניקות רימרקטינג, פרסום במייל ובעתיד כנראה גם פרסום על גוגל מפות וגוגל סטריט וויו ושירותים נוספים.