מידע חסר בגוגל אנליטיקס ותוסף וורדפרס חינמי שעשוי לעזור

רובינו התרגלנו לסמוך על גוגל אנליטיקס בעיניים עצומות בכל מה קשור לביצועי האתר האינטרנט שלנו, ובמידה פחותה גם האפליקציה במידה ויש לנו כזו (עם גרסת Firebase אולי זה ישתנה), אבל לפעמים שוכחים שאנליטיקס היא ברובה תוכנה סטטיסטית שלא מספקת נתונים אבסולוטיים ולכן רוב האתרים הגדולים משתמשים או ב- Analytics 360 Suite – הגרסה היקרה עד מאוד של גוגל לניתוח אתרים (כ-150,000$ בשנה, זו לפחות הייתה העלות של Analytics Premium שהוחלפה בידי אנליטיקס 360) או בכלים נוספים – וכאלה יש בלי סוף.

למרות עובדת היותה תוכנה סטטיסטית בעיקרה, לפעמים הנתונים שאנו כורים בה אינם מתיישבים עם נתונים אחרים שיש בידינו או אפילו עם נתונים בתוך אנליטיקס עצמה. אתרים שבמשך שנים נהנו מיחס המרה X נוכחים בשנים האחרונות כי יחס ההמרה באנליטיקס ירד, כמות המכירות המופיעה בדוחות eCommerce פחתה, אבל המכירות בפועל כפי שהן מופיעות במערכות פנימיות נותרה זהה או אפילו עלתה.

בעבר נהוג היה להסביר את התופעה בכך שגולשים רבים מכבים את אופציית JavaScript בדפדפן  ולכן קוד המעקב של אנליטיקס פשוט לא נטען. באופן אישי לא מכיר אנשים שעושים זאת, ורובם אף לא יודעים שאופציה כזו קיימת, לכן יצאתי מתוך נקודת הנחה שזה לא המקרה, לפחות לא כיום.

הדור הבא של חוסמי הפרסומות

כמו שהכותרת מעידה, התשובה כנראה נמצאת אצל התוספים חוסמי הפרסומות שהפופולריות העצומה שלהם עושה שמות לא רק בנתוני הגלישה באתר אלא בעיקר ברווחי אתרים המתפרנסים מפרסומות.

ראשית, יש תוספים ייעודיים לחסימת אנליטיקס. אלה לא חוסמי הפרסומות הקלאסיים דוגמת Ad Block וכו', אלא תוספים ייעודיים לחסימת קוד אנליטיקס, אפילו לגוגל עצמה יש תוסף כזה. אל אלה מצטרפים התוספים "המקצועיים" יותר שייעודם הוא לא רק לחסום פופ-אפים, פרסומות פולשניות ושאר פרקטיקות פרסום מעצבנות, אלא לייצר סביבת דפדפן מאובטחת יותר – ובעיקר כזו ששומרת על פרטיות המשתמש. שני התוספים הפופולאריים ביותר בתחום זה הם uBlock Origin עם כ-4 מיליון משתמשים פעילים בעולם (כרום בלבד) ו- Ghostery עם כ-2.5 מיליון משתמשים רק בכרום (המספר האמיתי גבוה כנראה בהרבה שכן רוב התקנות מתבצעות באתר החברה). כאמור, פרט לפרסומות תוספים אלה ורבים אחרים חוסמים גם את קוד הדיווח של גוגל אנליטיקס.

איזה אחוז ממשתמשי האתר שלנו חוסמים את גוגל אנליטיקס?

בימים האחרונים ערכנו בדיקות בכמה אתרים לא גדולים שפועלים בכמה קטגוריות שונות. התוצאות? לפחות 3% ממשתמשי האינטרנט בישראל חוסמים את גוגל אנליטיקס, והמספר יכול לעלות בקטגוריות שונות ל-6 או שבעה אחוזים מכלל המשתמשים. בקטגוריות אחרות, בעיקר כאלה הפונות לקהל יעד מבוגר יותר, אחוז החוסמים הוא אפסי.

איך אנחנו יודעים? בעזרת סקריפט לא מסובך במיוחד ניתן לבדוק האם הקוד של גוגל אנליטיקס נטען, ובמידה והוא אינו נטען לשדר event חזרה לאנליטיקס (כן, לאנליטיקס).

תוסף וורדפרס חינמי – GA Block Detect

לצורך המעקב תוכלו להשתמש בתוסף וורדפרס קטן שפיתחנו – GA Block Detect – שיעזור לכם לקבוע איזה אחוז מהמשתמשים שלכם חוסם את אנליטיקס, ואיך אותו אחוז משפיע על תקינות דוחות eCommerce שלכם, או כל דוח אחר לצורך העניין.

ככל הידוע לנו לא קיים תוסף כזה עבור וורדפרס או בכלל, ובעתיד אולי נעלה אותו גם לעמוד התוספים באתר wordpress.org למרות שזה לא בתוכנית בשלב זה והוא מוצע לכם as is. בעתיד הקרוב נשקול להוסיף גם איתור ודיווח על שימוש ב-adblock ופיצ'רים נוספים.

נשמח לשמוע מבעלי אתרים אחרים איזה אחוז מהמשתמשים שלכם חוסם את קוד אנליטיקס.

להפעלת התוסף

את התוסף ניתן להוריד בלינק הזה ולאחר מכן להעלות לתיקיית התוספים באתר הוורדפרס שלכם ולהפעיל אותו:

activate-plugin

את התוסף תוכלו למצוא תחת תפריט Settings בשם Google Analytics Block Tracker

plugin-options

לאחר ההתקנה הנתונים יייאספו לדוחות ה-events הרגילים שלכם:

track-events-allowing-analytics